فرآیند تراشکاری پیچ و مهره – ایجاد رزوه در اتصالات

فرآیند تراشکاری پیچ و مهره
Rate this post

پیچ و مهره ابزارآلاتی برای ایجاد اتصالات بین قطعات و یا سطوح مختلف هستند. از آنجا که اتصالات پایه و اساس بسیاری از تجهیزات، دستگاه‌ها، ماشین‌ها، سازه‌ها و… است، پیچ و مهره‌ها هم از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ابزارآلات صنعتی به شمار می‌آیند. وقتی با ظاهر پیچ و مهره‌ها این ابزارهای کاربردی نگاه می‌کنیم، ابزارهایی ساده را می‌بینیم. وجه اشتراک تمامی پیچ و مهره‌ها بدنه رزوه شده آن‌ها است. به همین دلیل رزوه کردن یا دنده زنی از اصلی‌ترین فرایندهای تولید پیچ و مهره است. رزوه کردن پیچ و مهره‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از بهترین روش‌های ایجاد رزوه یا دنده بر روی این محصولات، تراش پیچ و مهره است. تراشکاری پیچ و مهره با هدف دنده زنی و یا شکل دهی برخی از بخش‌های پیچ‌ها و مهره‌ها انجام می‌شود. این کار توسط دستگاه‌های تراش انجام می‌شود و با توجه به حساسیت رزوه‌ کردن، این کار نیاز به اپراتور ماهر دارد. در ادامه مقاله با ما باشید تا اطلاعاتی مفید از تراش پیچ و مهره را در اختیار شما قرار دهیم.

تراش پیچ و مهره چیست

پیچ و مهره‌ها به عنوان ابزارهایی ساده تلقی می‌شوند، اما با توجه به نقش و کاربردی که در صنایع مختلف دارند، آن‌خا باید بسیار دقیق و محاسبه شده ساخته شوند. بطوریکه تمامی بخش‌های تولید از ترکیب شیمیایی و جنس مواد آن گرفته تا فرآیندهای تولید و سایزبندی آن، توسط استانداردها تعیین و تعریف می‌شود.

ساخت پیچ و مهره‌ در چندین مرحله مختلف انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل تولید پیچ و مهره‌ها، رزوه کردن آن‌ها است. در واقع باید بر روی سطح مفتول‌ها برای پیچ‌ها و در داخل حفره مهره‌ها، دنده‌هایی به شکل مارپیچ ایجاد شود که به آن رزوه یا دنده پیچ و مهره می‌گویند. رزوه کردن پیچ و مهره به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در واقع هریک از این روش‌ها برای ایجاد نوع خاصی از رزوه‌های پیچ و یا مهره انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید  تست مکانیکی پیچ و مهره و انواع آن

رزوه کردن پیچ و مهره به دو روش ریخته گری ، قالب گیری و ماشینکاری آن‌ها انجام می‌شود. روش ریخته گری روشی با تلرانس ابعادی و خطای زیاد است و برای رزوه‌های معمولی مناسب است. برای رزوه‌های خاص با شکل و زاویه‌های مختلف دیگر روش ریخته گری جواب نمی‌دهد. در این صورت است که به سراغ ماشینکاری پیچ و مهره‌ها می‌رویم. در ماشین کاری با استفاده از دستگاه‌های خاصی، سطح پیچ و حفره مهره، رزوه می‌شوند. معمولا ماشینکاری پیچ و مهره برای رزوه کردن آن‌ها به سه روش زیر انجا می‌شود.

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

تراش پیچ و مهره چیست

  • حدیده
  • قلاویز
  • تراشکاری

چون مقاله حاضر در رابطه با تراش پیچ و مهره است، به شرح دو روش اول نمی‌پردازیم و به سراغ روش سوم و یا همان تراشکاری پیچ و مهره می‌رویم.

تراش پیچ و مهره به منظور رزوه کردن آن، روشی زمانبر است، بنابراین فقط برای رزوه‌های خاص و آن‌هایی که با روش‌های دیگر قابل انجام نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی برای شکل دادن سر(گل پیچ) و یا انتهاپیچ  و بخش‌های مختلف مهره هم از ماشین‌های تراش و تراش دادن پیچ و مهره استفاده می‌شود. بنابراین تراش پیچ و مهره به رزوه کردن آن محدود نمی‌شود.

تراش پیچ و مهره با استفاده از ماشین تراش انجام می‌شود. برای رزوه کردن پیچ و مهره‌ها با استفاده از ماشین تراش به یک اپراتور ماهر نیاز است تا رزوه کردن به درستی و در زوایای مناسب انجام شود.

یکی از نکاتی که قبل از تراشکاری پیچ و مهره باید انجام شود این است که ابتدا هدف تراش پیچ و مهره را مشخص کنید. یعنی ابتدا نوع هندسه رزوه‌ها، زاویه بین دنده‌ها، عمق شیارهای ایجاد شده و… باید مشخص شود. زیرا رزوه‌ها در مدل‌ها و هندسه‌های مشخصی طراحی شده‌‌اند، برخی دارای هندسه مثلثی هستند و برخی طرح ذوزنقه دارند، همچنین برخی رزوه‌ها نسبت به محور پیچ زاویه 30 درجه دارند و برخی به صورت 60 درجه رزوه می‌شوند. تمامی این مشخصات باید از قبل تعیین و تراشکاری با توجه به آن‌ا انجام شود.

بیشتر بخوانید  قیمت انواع آچار آلن - معرفی بهترین مارک های بازار

بسیاری از ماشین‌های مدرن امروزه دارای برنامه‌های خاصی هستند که با کد نویسی می‌توان تمامی برنامه‌های مورد نظر مانند نوع رزوه را به آن‌ها داد و تمامی مراحل ساخت پیچ‌ و مهره و تراش آن‌ها را در حافظه دستگاه وارد کرد و با توجه به برنامه داده شده، تمامی مراحل ساخت بر طبق کدها  و به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

تراش پیچ و مهره

برای تراش پیچ و ساخت آن، ابتدا یک میله یا مفتول آورده شده و در اندازهای مشخصی برش داده می‌شود، سپس این میله باید رزوه شود. میله مذکور در داخل دستگاه تراش قرار داده شده و با توجه به مدل، نعو، زاویه و سایزی مورد نظر، توسط دستگاه شیارهایی به صورت مارپیچ و یا استوانه‌ای، بر روی سطح میله داده شده و رزوه شکل می‌گیرد.

برای رزوه مهره‌ها باید ابتدا حفره‌ای در سایزهای مختلف و بر طبق قطر مهره (بر اساس سایزبندی که استانداردها انجام می‌دهند)، توسط ابزار مخصوصی همچون دریل در مهره ایجاد شده و سطح داخلی این مهره رزوه می‌شود. باید توجه کنید که رزوه پیچ و مهره‌ها باید با هم همخوانی و تناسب داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button