سختی سنجی پیچ و مهره و بررسی انواع آن

سختی سنجی پیچ و مهره
Rate this post

اهمیت پیچ و مهره به عنوان اتصالات موقت در صنعت و حتی کاربردهای خانگی برکسی پوشیده نیست. چرا که همه ما با نگاهی گذرا به اطراف خود، شاهد نقش پر رنگ و کلیدی پیچ و مهره در زندگی خود هستیم. پیچ و مهره‌ها در هر صنعتی که استفاده می‌شوند، باید پاسخگوی نیاز آن صنعت باشند. یعنی خواص و ویژگی‌های پیچ و مهره باید مناسب آن صنعت باشد. به منظور انتخاب پیچ و مهره مناسب برای هر کاربرد باید خواص پیچ و مهره‌ها را بشناسیم. یکی از مهم‌ترین خواص آن‌ها سختی است. با آزمایش سختی سنجی پیچ و مهره می‌توانیم میزان سختی آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم. روش‌های مختلفی برای اندازه گیری سختی پیچ و مهره و در کل مواد مختلف وجود دارد. سختی سنجی پیچ و مهره بطور کلی به سه روش انجام می‌شود. که در هر روش تنها روش انجام آزمایش متفاوت است و نتایج فرق چندانی ندارند.  آنچه که از این تست یا آزمایش بدست می‌آید، یک محدوده سختی سنجی پیچ و مهره است. در این مقاله تیم سات پیچ سه روش مختلف سختی سنجی پیچ و مهره را بررسی کرده‌اند. به شما توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید اطلاعاتی مختصر و مفید از این روش‌ها به دست آورید، مقاله حاضر را مطالعه کنید.

سختی سنجی پیچ و مهره

سختی یکی از مهم‌ترین خواص مکانیکی هر ماده‌ای است. الماس سخت‌ترین ماده طبیعی و تالک نرم‌ترین آن‌هاست. در بین این دو ماده بی‌نهایت ماده با سختی‌های مختلف وجود دارد. پیچ و مهره‌ها به دلیل اینکه در کاربرد تحت بارگذاری، تنش، ضربه و… هستند، به خواص مکانیکی قوی نیاز دارند. سختی هم یکی از مهم‌ترین خواص مکانیکی است.  این یک ویژگی مهم برای پیچ و مهره هاست و همواره در بخش کنترل کیفیت آن‌ها ندازه‌گیری می‌شود. سختی سنجی پیچ و مهره به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که هر روش اصول خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

مقالات بیشتر: تست ضربه چارپی

بررسی سختی سنجی پیچ و مهره

انواع آزمایش سختی سنجی پیچ و مهره

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیچ و مهره، سختی آن است. در واقع سختی جز ویژگی‌های ذاتی مواد سازنده پیچ و مهره است که البته با فرآیندهایی مانند عملیات حرارتی قابل بهبود بخشیدن است. سختی سنجی پیچ و مهره از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که در بخش کنترل کیفیت پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود. در اینجا انواع آزمایش سختی سنجی پیچ و مهره، که سه روش مهم و کاربردی را شامل می‌شود، توضیح می‌دهیم. در همه روش‌ها یک جسم فرو رونده بر سطح مواد نیرو وارد کرده و برحسب مقداری که فرو می‌رود، سختی مواد اندازه‌گیری می‌‌شود.

بیشتر بخوانید  هر آنچه برای راه اندازی شغل پیچ و مهره فروشی نیاز است بدانید

سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز

 سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز اولین بار در سال 1922 مورد استفاده قرار گرفت. در آزمایش سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز (HV)، یک فرو رونده از جنس الماس و هرمی شکل به سطح پیچ و مهره نیرو وارد می‌کند. با اندازه‌گیری طول اریب اثری که فرو رونده هرمی شکل از خود بر روی سطح پیچ و مهره برجای می‌گذارد، سختی پیچ و مهره اندازه‌گیری می‌شود. البته این اندازه‌ها ابتدا با استفاده از یک فرمول و یا جدول به HV تبدبل می‌شود و این تبدیلات به عنوان عدد سختی ماده گزارش می‌شود.

مقالات بیشتر: آبکاری پیچ و مهره

سختی سنجی پیچ و مهره به روش برینل

اولین استفاده از سختی سنجی پیچ و مهره به روش برینل به سال 1900 بر می‌گردد. این روش مانند همه روش‌های سختی سنجی، از یک جسم فرو رونده برای اندازه‌گیری میزان سختی پیچ و مهره استفاده می‌شود. جسم فرو رونده در این آزمایش کروی شکل و از جنس کاربید تنگستن است. میزان فرو رفتگی حاصل از برخورد جسم کروی (ساچمه) به سطح پیچ و مهره پس از قرار گرفتن در فرمولی به عنوان سختی پیچ و مهره گزارش می‌شود. سختی سنجی برینل برای مواد خیلی سخت و یا موادی که سطح آن‌ها سخت‌کاری شده است مناسب نیست. اما در عوض روشی مناسب برای اندازه‌گیری سختی ساختارهای بزرگ و ناهمگن است. بر اساس نوع پیچ و مهره مقدار نیروی اعمالی توسط ساچمه متفاوت است.

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

رایج‌ترین روشی که برای اندازه‌گیری سختی  پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد، سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول است. این روش طرفداران زیادی بخصوص در ایالات متحده آمریکا دارد. این روش سختی سنجی اولین بار در خلال جنگ جهانی دوم توسط صنایع دفاعی آمریا مورد استفاده قرار گرفت. جسم فرورونده در روش راکول مخروطی و در مواردی ساچمه‌ای است. این فرو رونده با اعمال نیرو بر روی سطح مواد، باعث فرورفتگی آن می‌شود. میزان عمق فرورفتگی به عنوان معیاری از سختی در نظر گرفته می‌شود. میزان نیرویی که بر سطح مواد وارد می‌شود، مقادیر متفاوتی می‌تواند داشته باشد. همچنین با توجه به نوع پیچ و مهره‌ای که می‌خواهیم سختی آن را اندازه‌گیری کنیم، جنس فرورونده و نیرویی که وارد می‌کند متفاوت است.

بیشتر بخوانید  3 روش باز کردن میخ پرچ (چگونه میخ های پرچ را به روش اصولی باز کنیم؟)

انواع تست سختی سنجی پیچ و مهره

کلام آخر

سختی سنجی از مهم‌ترین تست‌هایی است که در کنترل کیفیت پیچ و مهره‌ها روی آن‌ها انجام می‌شود. سختی سنجی پیچ و مهره معمولا به سه روش رایج سختی سنجی برینل، ویکرز و راکول انجام می‌شود. اساس این سه تست مشابه یکدیگر است، یعنی هر سه برمبنای فرو رفتن جسم فرو رونده روی سطح مواد و سنجش میزان مقاومت آن‌ها در برابر این جسم فرو رونده است و محاسبه سطح فرورونده و قرار دادن آن در فرمول و یا استفاده از جداولی برای محاسبه سختی بر حسب این سطح فرو رونده است. تنها تفاوت این تست‌ها در شکل و جنس فرو رونده آن‌ها است.

1 دیدگاه برای “سختی سنجی پیچ و مهره و بررسی انواع آن

  1. فرهاد رائفی پور گفته:

    روش های دیگه ای هم هست اما خب مهم ترین روش ها همین مواردی بود که شما بهشون اشاره کردین
    ممنون از اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button