خرید پیچ و مهره صنایع دریایی و کشتی رانی

کاربرد پیچ و مهره در صنایع دریایی و کشتی رانی
Rate this post

پیچ و مهره یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع اتصال دهنده‌ها هستند که دارای کاربردهای گسترده در صنعت‌های مختلف است. در واقع صنعت پیچ و مهره صنعتی بسیار کاربردی است که محصول آن در همه صنایع دیگر کاربرد دارد. یکی از حوزه‌های اصلی کاربرد پیچ و مهره‌ها، صنایع دریایی است. کاربرد پیچ و مهره در صنایع دریایی هم مربوط به ساخت کشتی، قایق و زیر دریایی‌ها است و هم کاربرد آن‌ها در ساخت و برپایی سازه‌های دریایی را شامل می‌شود. انواع مختلفی از پیچ و مهره‌ها در این صنعت مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پیچ و مهره‌ها باید ویژگی‌های لازم برای استفاده در این صنعت را داشته باشند و همچنین بر اساس استانداردهای تعریف شده برای پیچ و مهره‌های صنایع دریایی باشند.

بنابراین شناخت پیچ و مهره‌هایی که در صنایع دریایی استفاده می‌شوند، به شما کمک می‌کنند که بتوانید پیچ و مهره مناسب کاربرد خود را انتخاب کنید. کارشناسان سات پیچ در این مقاله شما را با کاربرد و انواع پیچ و مهره‌های استفاده شده در صنایع دریایی، جنس آن‌ها، استانداردهای این صنعت برای پیچ و مهره‌ها و عوامل موثر در قیمت این محصولات و نحوه خرید و سفارش این محصول، آشنا می‌کنند.

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

پیچ و مهره چیست

پیچ و مهره ابزارآلات ایجاد اتصالات موقت هستند که می‌توان گفت از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی هستند که در اغلب صنایع دیگر استفاده می‌شوند. پیچ‌ها ابزارهایی با بدنه رزوه شده هستند که در محل ایجاد اتصال قرار داده می‌شوند و توسط مهره‌ها محکم می‌شوند. البته گاهی پیچ‌ها در موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند که به یک سمت اتصال دسترسی داریم و امکان استفاده از مهره برای محکم کردن پیچ وجود ندارد و پیچ‌ها به تنهایی مسئول ایجاد اتصال هستند.

پیچ و مهره چیست

کاربرد پیچ و مهره در صنایع دریایی

پیچ و مهره‌ها در ساخت و مونتاژ اغلب صنایع و وسایل و دستگاه‌های اطراف ما استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای پیچ و مهره‌ها، استفاده از آن‌ها در صنایع دریایی است. صنایع دریایی از جمله استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین صنایع هستند. این صنایع هم از نظر حمل و نقل و صادرات و واردات اهمیت ویژه‌ای دارند و هم از نظر نظامی و دفاعی دارای اهمیت هستند. صنایع دریایی شامل صنعت کشتی سازی (انواع کشتی‌های باری، مسافری، حمل نفت و مواد پتروشیمی و نظامی)، قایق سازی و ساخت زیر دریای و ساخت انواع سازه‌های دریایی مانند اسکله‌ها، مراکز حفاری نفت در دریا و… است. پیچ و مهره در همه این صنعت‌ها استفاده می‌شود و نقشی کلیدی بر عهده دارد. در ساخت و اتصال اجزای کشتی‌ها، قایق‌ها و زیر دریایی‌ها استفاده می‌شود. برای برپایی و اتصال سازه‌های دریایی کاربرد دارد. این یعنی پیچ و مهره نقشی کلیدی و اساسی در صنایع دریایی دارد.

بیشتر بخوانید  قیمت انواع سیم بکسل ریز بافت

جنس پیچ و مهره صنایع دریایی

پیچ و مهره‌هایی که در صنایع دریایی استفاده می‌شوند، اغلب با آب دریا در تماس هستند و به طور دائم در محیط‌های مرطوب قرار دارند. قرار گرفتن اتصالات فلزی در معرض رطوبت باعث خوردگی و زنگزدگی آن‌ها می‌شود. از طرفی آب دریا دارای املاح زیادی است که این املاح هم به نوبه خود می‌توانند باعث خوردگی اتصالات و پیچ و مهره‌ها شوند. بنابراین اصلی‌ترین ویژگی که پیچ و مهره‌های صنایع دریایی باید داشته باشند، مقاومت به خوردگی بالاست. خوردگی اتصالات به مرور باعث تخریب اتصال می‌شود و این خسارات زیادی را به دنبال دارد. البته این برای سطوح و اتصالاتی است که با آب و رطوبت در تماس هستند. مثلا در بخش‌هایی داخلی کشتی، اتصالات نیازی به مقاومت به خوردگی ندارند.

پیچ و مهره‌ها عموما از فولاد کربنی ساخته می‌شوند. فولادها دارای خواص مکانیکی عالی هستند اما مقاومت به خوردگی ضعیفی دارند. بنابراین برای استفاده در صنایع دریایی و در بخش‌هایی که در معرض رطوبت و املاح آب دریاست، مناسب نیستند. گالوانیزه کردن پیچ و مهره‌های فولادی یکی از روش‌های کاربردی بالا بردن مقاومت به خوردگی این پیچ و مهره‌ها است. پیچ و مهره گالوانیزه دارای یک لایه از زینک بر روی سطح خود هستند که مقاومت به خوردگی بالایی دارند.

استیل یا فولاد ضد زنگ هم نوعی فولاد با خاصیت مقاومت به خوردگی بالا است. استیل آلیاژی از فولاد است که دارای درصد بالایی از عنصر آلیاژی کروم است. وجود مقدار زیاد عنصر در ترکیب این فولاد، سبب تشکیل لایه مقاوم به خوردگی اکسید کروم روی سطح آن می‌شود. پیچ و مهره استیل رایج‌ترین انواع پیچ  مهره از نظر جنس در صنایع دریایی هستند. تقریبا بیشتر اتصالات خارجی در صنایع دریایی همچون بدنه کشتی‌ها، سازه‌های دریایی مانند اسکله‌ها و… از جنس استیل هستند.

بیشتر بخوانید  فرآیند تراشکاری پیچ و مهره - ایجاد رزوه در اتصالات

جنس پیچ و مهره صنایع دریایی

انواع پیچ و مهره صنایع دریایی

پیچ و مهره در بخش‌های مختلف صنایع دریایی استفاده می‌شود. این استفاده و کاربرد گسترده در قسمت‌ها و بخش‌های مختلف، سبب شده است که انواع مختلفی از پیچ و مهره‌ها در این صنایع استفاده شوند. زیرا هر بخشی از این صنعت شرایط و موقعیت خاص خود را دارد و نیاز به استفاده از پیچ و مهره‌ای است که پاسخگوی نیازهای آن کاربردها باشند. در ادامه به تعدادی از پرکاربردترین انواع پیچ و مهره صنایع دریایی اشاره می‌کنیم. از رایج‌ترین انواع پیچ و مهره و تجهیزات اتصالاتی که در صنایع دریایی استفاده می‌شود، می‌توان به پیچ شش گوش (آچاری)، خزینه (سرتخت)، آلن (انواع مختلف این پیچ)، خودکار، استوانه، انواع سیم بکسل، انواع مختلف قلاب‌ها، انواع مهره‌ها، واشرها و… اشاره کرد.

استاندارد پیچ و مهره صنایع دریایی

استانداردهایی که برای پیچ و مهره‌ها تعریف می‌شوند، معمولا سه نوع استاندارد هستند. این‌ها در واقع ویژگی‌های مختلف پیچ و مهره را برای استفاده در صنایع، تعریف می‌کنند. این استاندارد‌ها شامل استانداردهای ASTM، DIN و ISO هستند. دو استاندارد DIN و ISO تقریبا مشابه و معادل یکدیگرند.

استاندارد DIN و ISO

این استانداردها سایزبندی پیچ و مهره‌ها را تعریف می‌کنند. برای هر کاربردی در صنایع دریایی، به سایز و اندازه مشخصی از پیچ و مهره‌ها نیاز است. بنابراین هر نوع مشخص از پیچ و مهره، باید در اندازه‌های مشخصی تولید شوند. در سایزبندی پیچ و مهره که این استانداردها تعریف می‌کنند، برای ابعاد مختلف پیچ و مهره مانند قطر سر پیچ، طول پیچ، آچارخور پیچ، ابعاد رزوه، وزن آن و…  سایزهای مشخصی تعریف می‌شود.

پیچ و مهره در صنایع دریایی

استاندارد ASTM

این استاندارد از پرکاربردترین استانداردها در صنایع مختلف است. استاندارد ASTM برای پیچ و مهره‌ها، جنس و یا ترکیب شیمیایی پیچ و مهره‌ها و همچنین خواصی که مربوط به ترکیب شیمیایی است را مشخص می‌کند. بر طبق این استاندارد، پیچ و مهره‌هایی که در بخش‌های بیرونی و در معرض رطوبت سازه‌های دریایی، کشتی‌ها، قایق‌ها و… استفاده می‌شوند باید از گریدهای مختلف استیل یا استینلس استیل مانند استیل 304، استیل 316، استیل A270 و استیل A480 باشد. زیرا استیل‌ها مقاومت به خوردگی بالایی دارند.

بیشتر بخوانید  چه ابزاری برای چرخاندن پیچ و مهره مناسب است؟ بررسی ابزارهای دستی و ماشینی

بر طبق این استاندارد، اتصالاتی که تحت بارگزاری هستند، باید استحکام بالایی داشته باشند. در این موارد نیاز است از پیچ و مهره‌هایی با گرید استحکامی پرمقاومت استفاده شود. در واقع این استاندارد گریدهای مختلف استحکامی پیچ و مهره‌های صنایع دریایی را هم تعریف می‌کند. استحکام جز خواصی است که متاثر از ترکیب شیمیایی است. بر طبق استاندارد ASTM سه گرید استحکامی مختلف پیچ و مهره‌، یعنی گرید استحکامی معمولی، متوسط و بالا در صنایع دریایی استفاده می‌شوند.

قیمت پیچ و مهره صنایع دریایی

از آنجا که اغلب پیچ و مهره‌هایی که در صنایع دریایی استفاده می‌شوند از جنس استیل هستند و پیچ و مهره‌های استیل نسبت به سایر انواع اتصالات، قیمت بالاتری دارند، پیچ و مهره صنایع دریایی قیمت نسبتا بالایی دارند. البته منظور اتصالات بیرونی است که در معرض رطوبت و آب دریا هستند. در کل قیمت پیچ و مهره صنایع دریایی متاثر از نوع پیچ و مهره، جنس آن، سایزی که استفاده می‌کنید و برند و کیفیت پیچ و مهره است. برای اطلاع از قیمت دقیق نوع پیچ و مهره مورد نظر خود، با پشتیبانی سات پیچ تماس بگیرید. زیرا با توجه به نوسانات ارزی و بازار، عرضه کنندگان پیچ و مهره صنایع دریایی اغلب قادر به درج قیمت محصول خود نیستند.

خرید پیچ و مهره صنایع دریایی

اگر قصد خرید پیچ و مهره صنایع دریایی را دارید، آن را از یک عمده فروشی معتبر تهیه کنید. خرید عمده این پیچ از عمده فروشی‌ها، قیمت کمتری خواهد داشت. همچنین با خرید از مراکز معتبر، پیچ و مهره‌هایی با کیفیت تهیه خواهید کرد. سات پیچ از معتبرترین عرضه کنندگان انواع پیچ و مهره صنایع دریایی است که در قالب فروشگاه اینترنتی فعالیت دارد و شما از سراسر کشور امکان خرید محصولات مورد نظر خود را از این فروشگاه دارید. سات پیچ، انواع پیچ و مهره‌ و ابزارآلات اتصال را که در صنایع دریایی استفاده می‌شود، در بالاترین کیفیت، از معتبرترین برندها  و ساخته شده مطابق آخرین استانداردها، به صورت عمده و جزیی عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت راهنمای انتخاب و چگونگی خرید از سایت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر از محصولات، با پشتیبانی سات تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button