اتصالات پیچی و جوشی – بررسی مزایا و معایب

اتصالات پیچی و جوشی
4/5 - (1 امتیاز)

یکی از امور مهم در بسیاری از پروژه‌های صنعتی مربوط به اتصالات می‌باشد اما باید توجه داشت که کدام نوع اتصال برای کدام موقعیت مناسب‌تر می‌باشد. دو نوع اتصال بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف، اتصالات پیچی و جوشی هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر قصد بکار بردن یک اتصال خوب و مناسب را دارید باید موارد مختلفی چون هزینه فرآیند اتصال، متریال مورد استفاده در اتصال، مقاومت اتصال‌ها، میزان استحکام آن‌ها و … را در نظر داشته باشید. سات پیچ به عنوان یکی از مراکز مهم فروش پیچ و مهره می‌تواند در خصوص اتصالات مختلف به شما خدمات مناسب را ارائه دهد.

اتصالات پیچی چیست

پیچ‌ها برای اتصال قطعات مختلف به خصوص قطعات سازه های فولادی کاربرد زیادی دارند. پیچ‌ها براساس مقاومت کششی و مواد اولیه‌شان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در اتصالات پیچی، پیچ‌ها به دو نوع پیچ‌های معمولی و پیچ‌های پر مقاومت تقسیم می‌شوند.

پیچ‌های معمولی نوعی از پیچ‌ها هستند که معمولا از فولاد نرمه با کربن کم ساخته می‌شوند که از آن‌ها در سازه‌های سبک و سازه‌های موقت استفاده می‌شود. علاوه بر این، پیچ‌های معمولی به عنوان وسیله کمکی مونتاژ در برخی از اتصالات کاربرد دارند. پیچ پر مقاومت یکی دیگر از انواع پیچ‌های اتصالات پیچی می‌باشد که از فولاد با کربن متوسط ساخته می‌شود. این نوع پیچ‌ها به دلیل قابلیت تحمل نیروهای پیش‌تنیدگی در اتصالات اصطکاکی کاربرد گسترده‌ای دارند.

بیشتر بخوانید  راهنمای علائم اختصاری روی پیچ و مهره

انواع اتصالات پیچی و جوشی

مقالات بیشتر: سفت کردن پیچ و مهره

اتصالات جوشی چیست

اتصالات جوشی نوع دیگری از اتصالات هستند که با متریالی چون آهن، فولاد و استیل تولید می‌شوند و اغلب در امور لوله‌کشی کاربرد دارند. طراحی این اتصالات به گونه‌ای است که با استفاده از جوشکاری در محل موردنظر وصل می‌شوند. این اتصالات در موارد مختلفی چون تغییر سایز لوله، تغییر جهت لوله، مسدود کردن مسیر لوله و انشعاب‌گیری کاربرد دارند. لازم است اتصالات جوشی از جهات مختلفی چون متریال، آلیاژ و ابعاد با لوله‌ها مطابقت داشته باشند. در غیر این صورت امکان ناهماهنگی بین قطعات و در نتیجه خسارت وجود دارد.

مقایسه اتصالات پیچی و جوشی

اتصالات پیچی و جوشی دو نوع اتصال پرکاربرد در صنایع و پروژه های مختلف می‌باشند. اتصالات جوشی همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است برای اتصال دو قطعه با استفاده از جوشکاری به کار می‌روند و اتصالات پیچی برای چفت کردن دو قطعه به وسیله پیچ و مهره کاربرد دارند. هر کدام از این دو نوع اتصال دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی هستند که هر کدام برای موقعیت‌های مناسب خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی هر چه بیشتر با این نوع اتصالات در ادامه به معرفی مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

مزایا اتصالات جوشی و پیچی

هر کدام از اتصالات جوشی و پیچی دارای مزایای ویژه‌ای هستند که سبب استفاده آن‌ها در موقعیت مناسبی می‌شود. از مهمترین مزایا اتصالات پیچی می‌توان به عدم نیاز به نیروی حرفه‌ای و متخصص برای ایجاد اتصالات، استفاده آسان، جداسازی آسان قطعات در صورت نیاز، سرعت بالای نصب، تنوع بالا و هزینه کم اشاره کرد. از مزایای اتصالات جوشی نیز می‌توان به استحکام بسیار بالای این اتصالات، هماهنگی دو قطعه مجزا با مقاومت الکتریکی بالا، مقاومت در برابر فشار و تنش و ماندگاری و دوام همیشگی آن‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  خرید پیچ و مهره کردستان (انواع، گرید و سایز مختلف + قیمت 1402)

معایب استفاده از اتصالات جوشی و پیچی

اتصالات جوشی و پیچی در کنار مزایای فراوانی که دارند، دارای یک سری معایب نیز هستند. از شایع‌ترین معایب اتصالات پیچی می‌توان به ضعیف بودن این نوع اتصالات نسبت به اتصالات جوشی و احتمال باز شدن و سست شدن آن‌ها به مرور زمان اشاره کرد. از نکات منفی اتصالات جوشی نیز می‌توان به هزینه بالاتر آن‌ها نسبت به اتصالات پیچی، عدم امکان جداسازی قطعات این نوع اتصالات در صورت نیاز و نیاز به دقت و مهارت کافی اشاره کرد.

تفاوت های اتصالات پیچی و جوشی

انواع اتصالات پیچی و جوشی در ساختمان

اتصالات پیچی و جوشی در ساختمان، هر کدام انواع مختلفی دارند. اتصالات پیچی بر اساس روش نصب به دو نوع اتصال اتکایی و اتصال اصطکاکی تقسیم می‌شوند. در اتصال اتکایی، اتصال با حرکت و لغزش ورق‌ها روی پیچ ایجاد می‌شود. در این نوع اتصال احتمال آسیب دیدگی پیچ‌ها در طولانی‌مدت وجود دارد. در اتصال اصطکاکی از آچارهای بزرگ و مخصوصی برای اتصال پیچ و مهره‌ها استفاده می‌کنند. از آن‌جایی این نوع اتصالات با آچار انجام می‌شوند با لغزش و حرکت صفحات مواجه نخواهید شد.

اتصالات جوشی مانند جوش شیاری، جوش گوشه، جوش کام و جوش انگشتانه از پرکاربردترین اتصالات جوشی در ساختمان محسوب می‌شوند. این نوع اتصالات از نظر موقعیت قطعات متصل شونده به یکدیگر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله این اتصالات می‌توان به اتصال لب به لب، اتصال روی هم، اتصالات سپری، اتصال گوشه گونیا و اتصال پیشانی اشاره کرد.

مقالات بیشتر: سختی سنجی پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button