پیچ هرز شده و روش های باز کردن آن

باز کردن پیچ شکسته شده
2.9/5 - (27 امتیاز)

پیچ و مهره یکی از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع مختلف هستند و نقشی کلیدی در اتصالات دارند. یکی از مشکلاتی که در این ابزار ساده و پرکاربرد بوجود می­آید هرز شدن پیچ است. در واقع یکی از چالش­‌های اتصالات پیچ و مهره هرز شدن پیچ و هرز شدن مهره است که می‌­تواند بسیار خطر آفرین باشد. هرز شدن پیچ می­‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. روش‌­های مختلفی برای رفع مشکل پیچ هرز و  باز کردن پیچ خراب هرز شده وجود دارد که به‌­طور خلاصه به آن­ها خواهیم پرداخت. گاهی نیز پیچ در اتصال شکسته است و باید به دنبال راهی برای درآوردن پیچ شکسته باشیم. برای مشاهده موجودی محصولات، قیمت و … به پیج اینستاگرام سات پیچ به نشانی https://www.instagram.com/sat.pich/ مراجعه فرمایید.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع پیچ با کارشناسان بخش فروش سات پیچ تماس بگیرید.

📞دفتر کرج

02634728145

📞دفتر تهران

02165422580

ارتباط از طریق ایتا

جهت باز شدن پیچ

پیچ‌ها، این استوانه‌های شیاردارِ دوست‌داشتنی، در دنیایِ ما نقش‌های بی‌شماری دارند. از بستنِ قطعاتِ ظریفِ ساعت تا اتصالِ ریل‌هایِ غول‌پیکرِ قطار، همه‌جا ردّپایِ این یارِ وفادارِ صنعت دیده می‌شود. اما رازِ پیچ در چیست؟ رازِ آن شیارهایِ مارپیچ و چرخشِ جادوییِ آن در جهتِ عقربه‌های ساعت یا خلافِ آن؟

نکاتی برای تشخیص جهت باز شدن پیچ:

  • علامت‌گذاری: گاهی اوقات، جهت باز شدن پیچ با علامت‌های خاصی روی آن مشخص می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است یک فلش یا علامت “C” (مخفف Counterclockwise) روی پیچ حک شده باشد.
  • بررسی شیارها: در پیچ‌های دوسو و چهارسو، شیارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط در جهت باز شدن پیچ، به پیچ‌گوشتی اجازه ورود می‌دهند.
  • تجربه: با کمی تجربه و دقت، می‌توانید با لمس کردن پیچ و امتحان کردن جهت‌های مختلف، جهت باز شدن آن را تشخیص دهید.

علت هرز شدن پیچ چیست؟

  • استفاده از مته اشتباه برای پیچ
  • بیش از حد محکم کردن پیچ
  • استفاده از مواد نامرغوب در ساخت پیچ
  • عدم تطابق نمرات مواد
  • باز و بسته کردن پیچ در دراز مدت

مطالب بیشتر: نمایندگی پیچ و مهره در تهران

چگونه پیچ هرز را باز کنیم؟

اولین قدم برای باز کردن پیچ هرز شده، شناسایی نوع آن است. پیچ ها به دو دسته کلی زنگ زده و بدون زنگ تقسیم می شوند:

روش‌­های باز کردن پیچ هرز

روش­‌های مختلفی برای باز کردن و  بستن پیچ هرز شده وجود دارد که در اینجا مطلب چند نمونه از آن­ها می­‌پردازیم.

پیچ و مهره هرز شده

  • روغن کاری پیچ

اولین کاری که باید انجام شود روغن کاری پیچ است، حتی اگر دلیل اصلی گیر نکردن آن باشد، روغن­‌کاری باز هم می­تواند پیچ را کمی شل کند تا استراتژی­‌های بعدی بهتر کار کنند.

  • ضربه زدن

ضربه زدن به پیچ هرز شده یکی از ساده‌­ترین روش‌­هایی است که به کمک آن می‌­توان پیچ هرز شده را باز کرد.

  • گرم کردن

یکی دیگز از روش­‌های باز کردن پیچ هرز شده گرم کردن آن است. حرارت دادن پیچ را منبسط می­کند و سپس وقتی سرد می­شود، جمع می شود و این عمل باعث باز شدن آن می­‌شود.

محصولات: پیچ سرمته ای

باز کردن پیچ زنگ زده

  • استفاده از انبر قفلی

انبر قفلی اگر خیلی گرد نباشد، می­‌تواند در باز کردن پیچ هرز به شما کمک کند. به شما سر بهتر برسد. این کار می­تواند کمی خطرناک باشد، زیرا نگه داشتن آنها و پیچ خوردن حتی در یک زاویه کمی می‌تواند احتمال لغزش سر پیچ را به شدت افزایش دهد، بنابراین در این مورد بسیار مراقب باشید.

  • ایجاد شیار جدید

یک روش دیگر برای باز کردن پیچ هرز ایجاد یک شیار جدید در جهت دیگر سر پیچ است. این کار را می­توان به روش­های مختلف مثلا استفاده از اره انجام داد.

بیشتر بخوانید  سیم بکسل گوستاولف

محصولات بیشتر:  مهره خاردار

  • استفاده از نوار لاستیکی

یک نوار از نوار لاستیکی بین سر پیچ و پیچ گوشتی قرار دهید، به طوری که پیچ گوشتی شما به نوار لاستیکی فشار آورده و همراه نوار وارد سر پیچ شده و بتوانید آن­ را بچرخانید.

محصولات بیشتر:  پیچ استاد بولت

  • استفاده از دریل

یکی دیگر از روش‌­های باز کردن پیچ هرز شده استفاده از دریل است و فقط باید توجه داشته باشیم که مته مناسب روی آن قرار دهیم.

  • استفاده از پیچ هرز باز کن

پیچ هرز باز کن ابزاری است که می­توانید آن را از ابزار فروشی­‌ها تهیه کنید. اگر دنبال راهی برای چگونه باز کردن پیچ بریده هستید این ابزار یک ابزار کلیدی است.

  • باز کردن پیچ با اهرم

یکی دیگر از روش‌های پیچ‌های هرز شده یا پیچ‌هایی که سفت بسته شده‌اند، استفاده از اهرم است. در واقع ما از یک اهرم یا وسیله کمکی برای باز کزدن پیچ، استفاده می‌کنیم. منظور از استفاده از اهرم این است که ما در انتهای دسته آچار یک میله یا لوله بلند قرار داده و به کمک آن برای باز کردن پیچ نیرو وارد وارد می‌کنیم. به این طریق می‌توان نیرو و گشتاوری بیش از حد معمول اعمال کرد و پیچ‌های بسیار سفت را باز کرد. یکی از موارد دیگر که از اهرم برای باز کردن پیچ استفاده می‌شود که فضای کافی در آن محل برای چرخاندن آچار نیست و با اتصال اهرم در فضایی دورتر که امکان چرخاندن است، آچار را چرخانده و پیچ را باز می‌کنیم.

مطالب بیشتر: تجهیزات باربرداری

باز کردن پیچ شکسته چگونه است؟

اگر پیچ شما به دلایلی درون اتصال شکسته باشد و نتوانید از پیچ­گوشتی برای باز کردن آن استفاده کنید در این حالت باید از نحوه درآوردن پیچ شکسته آگاهی داشته باشید در واقع ابزارهای مخصوص برای این کار وجود دارند. در این حالت شما به مجموعه ابزارهای زیر نیاز دارید:

  • مجموعه‌­ای از مته­‌ها
  • دریل
  • چکش
  • انبر قفلی
  • ابزار باز کننده پیچ ( این یک نوع ابزار است مه در انواع مختلفی وجود دارد و می­‌توانید آن را از ابزار فروشی­‌ها تهیه کنید.)

مطالب بیشتر: پیچ و مهره پلاستیکی

چگونه مهره هرز شده را باز کنیم؟

همانند باز کردن پیچ هرز شده روش­‌های مختلفی نیز برای باز کردن مهره هرز شده وجود دارد.

  • وارد کردن ضربه با نیروی زیاد به مهره
  • با استفاده از مشعل دمشی
  • استفاده از اره فلزی و بریدن مهره
  • تکان دادن پیچ و مهره ( این روش در واقع مانند ضربه وارد کردن است)
  • استفاده از دستگاه جوشکاری
  • استفاده از ابزار بازکننده پیچ و مهره
  • استفاده از آچار لوله

باز کردن پیچ شکسته شده

زنگ­زدگی پیچ و مهره

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام استفاده از پیچ و مهره با آن مواجه می­‌شویم زنگ زدن آن­هاست. رفع زنگ زدگی پیچ و مهره به روش‌­های مختلفی انجام می‌­شود. در ادامه به چند روش برای باز کردن پیچ و مهره زنگ زده و همچنین رفع زنگ زدگی آن­ها می­‌پردازیم.

بیشتر بخوانید  تست ظرفیت گردش پیچ و مهره چیست

باز کردن پیچ و مهره زنگ­زده

  • روغن­کاری
  • برش دادن
  • استفاده از حرارت مشعل

رفع زنگ زدگی پیچ و مهره

  • هیدروژن پراکسید (استفاده از در سطح پیچ و مهره زنگ زده باعث پاک شدن آن می­شود)
  • سنباده زنی

در مطالب بالا به دسته‌­ای از مشکلاتی که هنگام استفاده از پیچ و مهره بوجود می­‌آید پرداختیم، همچنین روش­‌هایی را برای حل این مشکلات ارائه دادیم. گروه صنعتی سات پیچ امیدوار است که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند.

محصولات بیشتر: پیچ ورشویی

چگونه پیچ‌های ستاره‌ای را باز کنیم؟

پیچ ستاره‌ای به گروهی از پیچ‌ها اطلاق می‌شود که دارای سوکت یا حفره‌ای با هندسه ستاره‌ای شکل بر روی گل پیچ هستند. اغلب این پیچ را جز گروه پیچ‌های آلن می‌دانند. برای باز کردن هر نوع پیچی نیاز است که از ابزاری متناسب با پیچ استفاده کرد. منظور تناسب ابزار با پیچ  از نظر هندسه و سایز آن است. بنابراین برای باز کردن پیچ ستاره‌ای از پیچ گوشتی‌های با هندسه ستاره‌ای شکل و متناسب با سایز پیچ استفاده می‌شود. هندسه ستاره‌ای شکل سوکت گل پیچ سبب شده است که در هنگام باز کردن پیچ با پیچ گوشتی، مانع از سر خوردن پیچ گوشتی از سر پیچ شده و به راحتی می‌توان پیچ‌های ستاره‌ای خیلی محکم را هم باز کرد.

محصولات بیشتر: واشر فنری خشکه

چگونه پیچ آلن را باز کنیم؟

وقتی صحبت از پیچ آلن می‌شود، در کنار آن حتما نام آچار آلن هم می‌آید. در واقع با توجه به طراحی خاص این نوع پیچ، از پیچ گوشتی‌ها و آچارهای معمولی برای باز کردن پیچ آلن نمی‌توان استفاده کرد. برای باز کردن این نوع پیچ از آچار مخصوصی به نام آچار آلن یا کلید آلن استفاده می‌شود. پیچ آلن نوعی پیچ  است که بر روی گل پیچ یک سوکت یا حفره طراحی شده است. این سوکت محل قرارگیری پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ است. با توجه به هندسه سوکت که معمولا شش گوش و در برخی مواد ستاره‌ای هم طراحی می‌شود، آچار آلن با هندسه و سایز مناسب برای باز و بسته کردن آن استفاده می‌شود.

این سبک طراحی و عدم نیاز به استفاده از آچارهای معمولی، سبب استفاده گسترده از این اتصال دهنده در کاربردهایی که فضا تنگ است، شده است. نحوه باز کردن پیچ آلن با استفاده از آچار آلن به این صورت است که دهانه آچار آلن درون سوکت گل پیچ قرار گرفته و با اعمال گشتاور مناسب و چرخاندن در جهت مناسب، پیچ باز می‌شود.

محصولات بیشتر: پیچ استوانه

پیچ های سفت را چگونه باز کنیم؟

برای باز کردن پیچ های سفت، از پیچ گوشتی متناسب با سر پیچ استفاده کنید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر پیچ به خصوص سفت است، ممکن است لازم باشد از روان کننده ای مانند WD-40 برای کمک به شل کردن آن استفاده کنید. اگر پیچ هنوز گیر کرده است، ممکن است لازم باشد از یک انبردست یا یک آچار برای کمک به شل کردن آن استفاده کنید.

پیچ زنگ زده سینک ظرفشویی

علت زنگ زدگی پیچ سینک ظرفشویی به دلیل وجود رطوبت یا آب در محل می باشد. آب می تواند باعث خوردگی فلز پیچ و در نتیجه زنگ زدگی شود. این امر به ویژه در پیچ های سینک که در مناطقی که رطوبت زیادی وجود دارد، مانند حمام یا آشپزخانه، رایج است.

عوامل دیگری که می توانند در زنگ زدن پیچ سینک نقش داشته باشند عبارتند از قرار گرفتن در معرض هوا و سایر مواد شیمیایی مانند محصولات تمیز کننده که می تواند باعث خورده شدن سریع فلز شود. علاوه بر این، نوع فلز استفاده شده برای پیچ سینک نیز می تواند بر حساسیت آن به زنگ زدگی تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید  خرید پیچ و مهره کردستان (انواع، گرید و سایز مختلف + قیمت 1402)

برای جلوگیری از زنگ زدگی پیچ های سینک، مهم است که محل را خشک و دارای تهویه مناسب نگه دارید و از محصولات پاک کننده ای استفاده کنید که خیلی خشن یا اسیدی نباشند. همچنین ممکن است انتخاب پیچ های سینک ساخته شده از موادی که احتمال زنگ زدگی کمتری دارند، مانند فولاد ضد زنگ یا برنج، مفید باشد.

روغن ترمز برای پیچ و مهره های زنگ زده

روغن ترمز می تواند به عنوان روغن نافذ برای کمک به شل کردن پیچ های زنگ زده استفاده شود. روغن ترمز رطوبت سنجی است، به این معنی که رطوبت را جذب می کند، که می تواند به شکستن زنگ و خوردگی کمک کند. در اینجا نحوه استفاده از روغن ترمز برای شل کردن پیچ های زنگ زده آمده است:

روغن ترمز بزنید: مقدار کمی روغن ترمز را روی پیچ زنگ زده بمالید. اجازه دهید چند ساعت یا حتی یک شبه بماند تا روغن ترمز بتواند در زنگ زدگی و خوردگی نفوذ کند.

سعی کنید پیچ را شل کنید: بعد از اینکه روغن ترمز فرصت پیدا کرد تا وارد قسمت زنگ زده شود، سعی کنید پیچ را با آچار یا سوکت باز کنید. اگر پیچ هنوز گیر کرده است، سعی کنید به آرامی با چکش به آن ضربه بزنید تا زنگ‌های باقی‌مانده از بین برود.

در صورت لزوم تکرار کنید: اگر پیچ هنوز گیر کرده است، ممکن است لازم باشد این روند را با استفاده از روغن ترمز بیشتر و اجازه دادن به آن برای چند ساعت بیشتر تکرار کنید.

توجه داشته باشید که روغن ترمز یک ماده خورنده است، بنابراین هنگام استفاده از آن باید دستکش بپوشید و در مکانی با تهویه مناسب کار کنید. همچنین، پس از جدا کردن موفقیت آمیز پیچ زنگ زده، حتما پیچ و اطراف آن را کاملا تمیز کنید، زیرا روغن ترمز می تواند به سطوح رنگ شده و سایر مواد آسیب برساند.

روش بستن پیچ هرز

نکات مهم:

  • قبل از شروع کار، از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • در صورت امکان، از پیچ گوشتی های برقی یا شارژی استفاده کنید.
  • از فشار بیش از حد خودداری کنید تا پیچ نشکند.
  • اگر در بستن پیچ هرز شده مشکل دارید، از یک متخصص کمک بگیرید.

استفاده از قلاویز:

  • قلاویز ابزاری مخروطی شکل با دندانه های برعکس است که برای باز کردن و بستن پیچ های هرز شده به کار می رود.
  • برای استفاده از قلاویز، ابتدا باید سایز مناسب آن را انتخاب کنید.
  • سپس قلاویز را با دریل در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا داخل پیچ هرز شده قرار گیرد.
  • پس از قرار گرفتن قلاویز در جای خود، دریل را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ بسته شود.

با به کارگیری روش های صحیح و کمی صبر و حوصله، می توانید پیچ های هرز شده را بسته و به کار خود ادامه دهید. به یاد داشته باشید که انتخاب روش مناسب، کلید موفقیت در این کار است.

چگونه جای پیچ هرز شده را درست کنیم

قلاویز کاری:

  • قلاویز ابزاری برای ایجاد رزوه‌های جدید در سوراخ‌های هرز شده است.
  • مراحل:
    • انتخاب قلاویز با سایز مناسب
    • قرار دادن قلاویز در سوراخ و چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت
    • ایجاد رزوه‌های جدید
    • قرار دادن پیچ در جای خود
  1. استفاده از هلی کویل:

  • هلی کویل فنری فلزی برای ترمیم رزوه‌های هرز شده است.
  • مراحل:
    • بزرگ‌تر کردن سوراخ هرز شده با مته
    • قرار دادن هلی کویل در سوراخ با ابزار مخصوص
    • محکم کردن هلی کویل با پیچ گوشتی
    • قرار دادن پیچ در جای خود

منابع: worstroomsensibledigsfamilyhandymandrivinglifewd40

13 دیدگاه برای “پیچ هرز شده و روش های باز کردن آن

  1. Mehdi گفته:

    سلام،پیچی که در داخل لوازم خانگی مثل قاب تلویزیون چطوری باید خارج کنیم.هیچ کدام از این روش ها بهش جواب نمیده چون هم پیچ در عمق 2 سانتی متری هست و در دسترس نیست.فکر میکنم یا جای پیچ شکسته یا پیچ رد کرده،هرچه پیچ را به هر طرف میچرخونم آزاد هست و خارج نمیشود،راه کاری برای این مشکل دارین‌؟

  2. عارف احمدزاده گفته:

    مهره ای که هرز شده رو چطور سفت کنم هرکاری میکنم سفت نمیشه ترخدا راهنمایی کنین یک شیر خریدم برای شیر حیاط که سرش شیلنگ وصل میشه دسته ای باهاش باز و بسته میکنه مثل دستگیره قطع و وصل گاز مهره شله مهره دیگه ای انداتتم نشد واشر گذاشتم بالا پایین دستگیرا نشد دیگه چیکار کنم راهنمایی کنین ممنون

  3. سید گفته:

    نسبت به سایت های دیگر روشهای بهتری پیشنهاد دادین ،ممنون از راهنماییتون در سایت

  4. مسعود صارمی گفته:

    سلام. یه ماده هست من تو بخش تعمیرات ازش استفاده میکنم اسمش هست آچار شیمیایی مایع، ساخت یه شرکت داخلی به اسم نانو مواد خاکستری، اول که فیلماشو توی گوگل دیدم اول باورم نشد ولی خیلی عالیه اصن ویژه دمونتاژ و باز کردن پیچ های قفل شدس. نمیزاره آسیب به تجهیزات وارد شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button