تست مکانیکی پیچ و مهره و انواع آن

تست مکانیکی پیچ و مهره
Rate this post

پیچ و مهره برای اینکه اتصالی با دوام و مناسب برای کاربردی که در آن استفاده می‌شوند، فراهم کنند، باید دارای خواص مطلوب مورد نیاز آن کاربرد باشند. یکی از مهم‌ترین خواص موردنظر پیچ و مهره در کاربرد، خواص مکانیکی پیچ و مهره است. خواص مکانیکی پیچ و مهره همچون استحکام کششی، استحکام تسلیم، سختی و ضربه پذیری پیچ و مهره، در واقع تعیین کننده کاربرد این ابزار است. برای سنجش خواص مکانیکی پیچ و مهره تولید شده، در کارخانه‌های تولید پیچ و مهره، بعد از تولید این محصولات، در بخش کنترل کیفیت پیچ و مهره‌ها، تست‌های مختلفی بر روی آن‌ها انجام می‌شود. تست مکانیکی پیچ و مهره از جمله مهم‌ترین تست‌هایی است که بر روی پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود و نتایج آن به عنوان خواص مکانیکی پیچ و مهره به همراه کاتالوگ پیچ و مهره‌ها، عرضه می‌شود. در این مطلب کارشناسان سات پیچ به مهم‌ترین تست‌های خواص مکانیکی پیچ و مهره و نحوه انجام آن‌ها را برای شما خوانندگان عزیز به اشتراک گذاشته‌اند. با خواندن این مقاله شناخت شما از خصوصیات مکانیکی پیچ‌ها و تست‌های مکانیکی و تاثیر آن‌ها در کاربرد بیشتر می‌شود.

خواص مکانیکی پیچ و مهره

خواص مکانیکی پیچ و مهره از مهم‌ترین خواص آن‌ها و تعیین کننده کاربرد این ابزار است. مهم‌ترین پارامترهای خواص مکانیکی که در پیچ و مهره‌ها و کاربرد آن‌ها اهمیت دارد، شامل استحکام کششی پیچ و مهره، استحکام تسلیم آن‌ها، سختی و ضربه پذیری این ابزار است. خواص مکانیکی پیچ و مهره‌ها وابسته به جنس مواد سازنده آن‌ها، روش تولیو و عملیاتی است که در حین تولید بر روی آن‌ها انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین عملیاتی که در جهت بهبود خواص شیمیایی پیچ و مهره‌ها بر روی آن‌ها انجام می‌شود، عملیات حرارتی پیچ و مهره است. برای اندازه‌گیری خواص مکانیکی پیچ و مهره، بعد از تولید و قبل از وارد شدن به بازار مصرف، در بخش کنترل کیفیت، تست‌هایی تحت عنوان تست مکانیکی پیچ و مهره بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید  خرید انواع پیچ و مهره ضد زنگ - استینلس استیل

تست مکانیکی پیچ و مهره

تست مکانیکی پیچ و مهره یکی از انواع تست‌هایی است که در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای اندازه‌گیری خواص مکانیکی قطعات تولیدی انجام می‌شود. این تست یکی از مهم‌ترین تست‌هایی است که بر روی پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود. زیرا اطلاع از خواص مکانیکی پیچ و مهره به استفاده درست از آن‌ها کمک می‌کند. مهم‌ترین تست مکانیکی پیچ و مهره شامل تست کشش برای اندازه‌گیری استحکام کششی، استحکام تسلیم و چقرمگی پیچ و مهره، تست ضربه برای اندازه‌گیری ضربه‌ پذیری پیچ و مهره‌ها و تست سختی سنجی برای اندازه‌گیری سختی و یا میزان مقاومت به سایش پیچ و مهره‌ها است.

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

تست کشش پیچ و مهره

تست کشش پیچ و مهره

تست کشش پیچ و مهره یکی از تست‌های مکانیکی است که انجام آن خصوصیات مهمی از پیچ و مهره را همچون استحکام کششی نهایی، استحکام تسلیم، استحکام شکست و چقرمگی را می‌توان از آن بدست آورد. برای انچام تست کشش پیچ و مهره بین فک‌های دستگاه کشش قرار می‌گیرد. سپس پیچ با نرخ مشخصی و بر اساس دستورالعمل‌هایی که استانداردها تعریف کرده‌اند، کشیده می‌شود. کشش پیچ تا جایی ادامه دارد که پیچ بشکند. در نهایت دستگاه یک نمودار تنش-کرنش به ما می‌دهد که از روی آن می‌توان استحکام کششی نهایی، استحکام تسلیم، استحکام شکست و چقرمگی پیچ یا مهره را به دست آورد. در زیر نمونه‌ای از نمودار تنش-کرنش برای پیچ فولادی در تست کشش نشان داده شده است.

تست ضربه پیچ و مهره

تست ضربه پیچ و مهره برای اندازه‌گیری ضربه پذیری و چقرمگی پیچ و مهره بر روی آن‌ها انجام می‌شود. پرکاربردترین تست ضربه، تست ضربه چارپی است. در این تست که مانند دیگر تست‌ها بر اساس استانداردهای تعریف شده انجام می‌شود، پیچ و مهره در دستگاهی با یک ستاپ خاص، قرار می‌گیرد. پیچ توسط فک‌های دستگاه نگه داشته شده و توسط آونگی از یک ارتفاع مشخص، به پیچ ضربه وارد می‌شود. جنس آونگ و وزن آن و همچنین نیرویی که وارد می‌کند، برای مواد مختلف متفاوت است. ضربه زدن به نمونه یا پیچ تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که نمونه بشکند. انرژی که در نمونه ذخیره شده است، به عنوان معیاری از ضربه‌پذیری آن در نظر گرفته می‌شود. تفاوت ارتفاع آونگ بعد از برخوردها و ارتفاع آونگ اولیه در واقع تعیین کننده انرژی ذخیره شده در آن است.

بیشتر بخوانید  خرید سیم بکسل ماشین قیمت 1402

تست سختی سنجی پیچ و مهره

سختی یکی از خصوصیات ذاتی موادی است که در ساخت پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. سختی پیچ و مهره از مهم‌ترین خواص مکانیکی پیچ و مهره است که به عنوان مقاومت ماده در برابر تغییر شکل دائم تحت اعمال بار فشاری تعریف می‌شود. برای اندازه‌گیری سختی پیچ و مهره، تست سختی سنجی به روی آن‌ها انجام می‌شود. تست سختی سنجی پیچ و مهره به سه روش مختلف انجام می‌شود. در هر سه روش در نهایت عدد سختی به دست می‌آید و تنها شرایط انجام آزمایش متفاوت است. اساس کار روش‌های مختلف سختی سنجی، وارد کردن فشار به سطح جسم توسط یک جسم فرورونده است. این جسم فرو رونده بر اساس فشاری که وارد می‌کند، ردی از خود بر روی پیچ به جا می‌گذارد. این رد یا فرو رفتگی، معیاری از سختی قطعه است. در ادامه این سه روش سختی سنجی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

تست سختی سنجی پیچ و مهره راکول

تست سختی سنجی راکول یکی از پرکاربردترین انواع تست‌های سختی سنجی بخصوص در ایالات متحده است. در این تست جسم فرو رونده مخروطی و ساچمه‌ای شکل است. نیرویی که توسط جسم فرو رونده به سطح پیچ وارد می‌شود، می‌تواند مقادیر مختلفی داشته باشد. بنابراین این تست سختی سنجی برای گستره وسیعی از مواد قابل انجام است. طول اثری که در اثر برخورد جسم فرو رونده بر روی سطح جسم ایجاد می‌کند، با قرارگیری در فرمول راکول به عنوان سختی پیچ یا مهره معرفی می‌شود.

تست سختی سنجی پیچ و مهره برینل

در سختی سنجی برینل یک جسم فرو رونده کروی از جنس کاربید تنگستن روی سطح پیچ و مهره نیرو وارد می‌کند. قطر اثری که این جسم بر روی سطح پیچ یا مهره به جای می‌گذارد، در فرمول برینل قرار گرفته و به عنوان عدد سختی برینل پیچ و مهره گزارش می‌شود.

بیشتر بخوانید  لیست بزرگترین تولید کننده پیچ و مهره 1403

تست سختی سنجی ویکرز پیچ و مهره

سختی سنجی ویکرز یکی دیگر از روش‌هایی است که برای اندازه گیری سختی پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. جسم فرو رونده در این تست هرمی شکل بوده و از جنس الماس است. قطر اثری که جسم فرو رونده بر روی سطح جسم وارد می‌کند، در فرمول ویکرز قرار می‌گیرد و به عنوان سختی ویکرز پیج و مهره‌ها شناخته می‌شود.

کلام آخر

خواص مکانیکی پیچ و مهره یکی از مهم‌ترین خواص آن‌هاست که نقش زیادی در تعیین کاربرد پیچ و مهره‌ها دارند. به عنوان مثال برای کاربردهایی که پیچ و مهره تحت بارگزاری هستند به استحکام بالا نیاز داریم و در کاربردهایی که اتصال در معرض سایش است، پیچ و مهره باید سختی قابل قبولی داشته باشد. مهم‌ترین خواص مکانیکی پیچ و مهره‌ها استحکام کششی، استحکام تسلیم، سختی و مقاومت به ضربه آن‌هاست. برای مشخص کردن این خواص، در مرحله کنترل کیفیت پیچ و مهره، تست‌ مکانیکی بر روی آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button