آشنایی با انواع رزوه پیچ و مهره

گام پیچ
Rate this post

پیچ و مهره ­ها از ساده ترین ابزارهای صنعتی هستند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار دارای ویژگی‌هایی هستند که جهت انتخاب درست آن‌ها برای کاربردتان و یا اگر قرار است در این صنعت مشغول به کار شوید، باید این ویژگی‌ها را بشناسید.  یکی از این ویژگی‌ها رزوه پیچ و مهره است. پیچ و مهره‌ها به روش‌های مختلفی با استفاده از دستگاه‌های متنوعی رزوه می‌شوند.علاوه بر تنوع در نوع رزوه، پیچ و مهره در سایزهای مختلفی هم رزوه می‌شوند. با توجه به کاربرد پیچ و مهره‌ها باید آن‌ها را در رزوه مناسب خریداری کنید. برای شناخت رزوه مناسب با کاربرد خود نیاز است که اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید. کارشناسان سات پیچ اطلاعات مفیدی را در زمینه انواع پیچ و مهره و خصوصیات آن‌ها در اختیار شما قرار داده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات موردنظر خود را بدست آورید.

رزوه پیچ و مهره

رزوه پیچ و مهره در واقع شیارهای مارپیچی روی سطح پیچ و درون مهره هستند. به طور دقیق تر و علمی تر اگر بخواهیم رزوه را تعریف کنیم، به تفاوت شعاع داخلی و خارجی روی استوانه پیچ یا درون حفره ماره، رزوه یا دنده پیچ و مهره گفته می‌شود. این شیارها در واقع  درگیری پیچ و محل اتصال شده و استحکام اتصال را به دنبال دارد و این باعث ایجاد استحکام در اتصال پیچ و مهره می‌شود.

بیشتر بخوانید  سیم بکسل روکش دار

محصولات بیشتر: پیچ کناف

انواع رزوه پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها به دلیل استفاده در حوزه‌های صنعتی مختلف دارای مشخصات فنی متفاوت و متناسب با نیازهای حوزه کاربرد مورد نظر هستند. یکی از مهمترین ویژگی‌های پیچ و مهره که بسیار مورد توجه کاربران و تولید کنندگان است، رزوه پیچ و مهره است. پیچ و مهره ها از نظر نوع رزوه هم در مدل‌های مختلفی طراحی شده‌اند. انواع مختلفی از رزوه پیچ و مهره از نظر مدل رزوه و سایز رزوه در بازار موجود هستند. شما باید با شناخت رزوه پیچ و مشخصات و انواع آن، پیچ متناسب با کاربرد خود انتخاب کنید. پیچ و مهره‌ها در مدل‌های مختلف مربعی، ذوزنقه‌های، مثلثی و اره‌های تولید می‌شوند.

هر نوع این رزوه برای کاربردی خاص مناسب است. همچنین رزوه ها از نظر ابعاد به سه نوع رزوه ریز، رزوه استاندارد و رزوه درشت تقسیم بندی می‌شوند. دسته بندی دیگر پیچ و مهره از نظر نوع رزوه چپ گرد و راست گرد بودن و همچنین داخلی ئ خارجی بودن رزوه آن است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

محصولات بیشتر: پیچ متری

دنده پیچ

استاندارد رزوه پیچ و مهره

تولید پیچ و مهره باید مطابق با استانداردهای بین المللی باشد. این استانداردها شامل فرایندها و نحوه تولید، مواد سازنده پیچ و مهره، ابعاد پیچ و مهره و رزوه پیچ و مهره می شوند.استاندارد رزوه پیچ و مهره،  رزوه را از نظر مدل آن، ابعاد رزوه، چپ گرد یا راست گرد بودن و همچنین بیرونی و درونی بودن آن تقسیم بندی می کند. پرکاربردترین استانداردها در زمینه تعریف ویژگی‌هاای رزوه پیچ و مهره ها استانداردهای din  و iso هستند. این استانداردها در قالب جداولی تهیه شده و ویژگی های پیچ و مهره ها را بررسی و تعریف کرده اند.

بیشتر بخوانید  پیچ و مهره تبریز (مشخصات و قیمت 1402)

عمق رزوه پیچ و مهره

یکی دیگر از ویژگی های مربوط به رزوه پیچ و مهره که باید مورد توجه قرار داد، عمق رزوه پیچ و مهره است. این مفهوم در واقع همان عمق شیارهای ایجاد شده بر روی پیچ و مهره است. عمق رزوه مفهوم مهمی است زیرا در استحکامی که پیچ و مهره در اتصال ایجاد می‌کنند، به عمق رزوه وابسته است. زیرا هرچقدر عمق رزوه پیچ و مهره بیشتر باشد، درگیری بیشتری ایجاد می‌کند و این به معنی استحکام بالاتر است.

مطالب بیشتر: خرید پیچ و مهره جرثقیل

چپ گرد و راست گرد بودن پیچ و مهره

یکی دیگر از مفهوم‌های که در حوزه پیچ و مهره بکار می‌رود، چپ گرد و راست گرد بودن پیچ و مهره است. این مفهوم هنگام باز و بسته کردن پیچ و مهره استفاده می‌شود. اگر جهتن بستن پیچ و مهره در جهت چرخش عقربه‌های ساعت باشد، پیچ و مهره راست گرد هستند و اگر برای بستن پیچ  و مهره آن‌ها را در خلاف جهت عقرب بچرخانیم،  چپ گرد هستند. اغلب پیچ و مهره های موجود در بازار راست گرد هستند و خیلی کم پیش می آید با پیچ و مهره چپ کرد مواجه شویم، مگر در شرایط خاص.

گام رزوه پیچ چیست

گام رزوه فاصله بین دو شیار یا دنده روی سطح پیچ است. این مفهوم به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم پیچ و مهره است که در واقع فاصله ای است که در یک دور چرخاندن پیچ و مهره طی می شود. در جایی دیگر به تعداد دنده های موجود در هر واحد طول که معمولا اینچ در نظر گرفته می شود، گام پیچ گفته می شود.

بیشتر بخوانید  پیچ لگ تاخیری - بررسی کاربردها و استعلام قیمت

رزوه پیچ

 رزوه درونی

همانطور که در قسمت های قبل توضیح داده شد، رزوه ها در دو نوع رزوه درونی و بیرونی موجود هستند. منظور از رزوه درونی یا داخلی همان رزوه مادگی است.  این نوع رزوه به همراه رزوه مادگی استفاده شده و اتصال را شکل می‌دهد.

رزوه بیرونی

رزوه بیرونی یا رزوه خارجی یک مدل دیگر از انواع رزوه کردن پیچ و مهره است. این نوع رزوه همان رزوه نری است که در کاربردهای مربوط به خود استفاده می شود.

کلام آخر

رزوه یکی از مهمترین ویژگی‌های پیچ و مهره است که افرادی که چه به عنوان تولیدکننده و چه به عنوان مصرف کننده با پیچ و مهره ها سروکار دارند، باید این ویژگی را بشناسند. رزوه‌ها از نظر ابعاد در سه نوع رزوه ریز، درشت و استاندارد تولید می‌شوند. همچنین رزوه‌ها در چهار مدل مربعی، مثلثی، ذوزنقه‌ای و اره‌ای موجود هستند. یک دسته بندی دیگر در زمینه پیچ و مهره ها چپ گرد و راست گرد بودن آن هاست. برای تولید پیچ و مهره استاندارد و انتخاب آن ها مناسب با کاربرد خود، نیاز است این ویژگی ها را بشناسیم.

مطالب بیشتر: پیچ و مهره توکار

1 دیدگاه برای “آشنایی با انواع رزوه پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button