روش های صحیح سفت کردن پیچ و مهره

نحوه صحیح سفت کردن پیچ و مهره
1/5 - (2 امتیاز)

نحوه صحیح باز و بسته کردن و یا همان سفت کردن پیچ و مهره، از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام استفاده از پیچ و مهره باید به آن توجه کرد. از آنجا که یپچ و مهره بسیار پرکاربرد هستند و در واقع در جای جای زندگی ما نقش دارند و هر یک از ما ممکن است بارها با پیچ و مهره سروکار داشته باشیم، بنابراین نیاز است حتی اگر فردی فنی نیستیم، اطلاعاتی کلی از ویژگی‌ها و مسائل مربوط به پیچ و مهره داشته باشیم. یکی از این مسائل نحوه صحیح سفت کردن پیچ‌ها و مهره است. شاید سفت کردن پیچ و مهره از نظر شما بدیهی باشد و نیازی به آموزش یا اطلاعات خاصی نداشته باشد، اما باید بگوییم که سفت کردن یا باز و بسته کردن پیچ و مهره باید با دقت و طوری انجام شود که اتصال استحکام کافی داشته باشد. در صورت سفت نشدن کافی پیچ و مهره‌ها، امکان شل شدن آن‌ها وجود دارد و اگر بیش از حد هم سفت شده و به آن‌ها فشار وارد شود، امکان هرز شدن آن‌ها وجود دارد. جدا از این مورد، علاوه بر سفت کردن پیچ و مهره با آچار و پیچ گوشتی، این کار به روش‌های دیگر هم انجام می‌شود که در این مطلب برای آشنایی شما به آن‌ها اشاره‌ای مختصر خواهیم کرد.

ده موجودی محصولات، قیمت و … به پیج اینستاگرام سات پیچ به نشانی https://www.instagram.com/sat.pich/ مراجعه فرمایید.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع پیچ با کارشناسان بخش فروش سات پیچ تماس بگیرید.

📞دفتر کرج

02634728145

مقالات بیشتر: سختی سنجی پیچ و مهره

چگونه یک پیچ را به درستی سفت کنیم

همه‌ی ما به عنوان افرادی که در عصر حاضر زندگی می‌کنیم و به نحوهای مختلف با پیچ و مهره سروکار پیدا خواهیم کرد. زیرا این ابزار صنعتی ساده و پر کاربرد دارای نقشی مهم و اساسی در زندگی ما است. بنابراین ما باید از ویژگی‌ها و نحوه کارکرد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشیم. به عنوان مثال باید بدانیم چه نوع پیچی برای کاربرد مورد نظر ما مناسب است. در آن کاربرد باید از چه جنس و چه سایزی از پیچ و مهره استفاده کرد. از دیگر اطلاعات مهمی که باید داشته باشیم این است که چکونه یک پیچ را به درستی سفت کنیم. منظور از به درستی سفت کردن ایجاد اتصالی مستحکم و قابل اطمینان است که گشتاوری مناسب به آن اعمال شده است. یعنی پیچ را در حدی سفت می‌کنیم که با نیروها و لغزش‌های تحت کاربرد باز نشود و همچنین آنقدر سفت نکنیم که پیچ و مهره هرز و خراب شود. محاسبه مقدار گشتاور مورد نیاز برای هر نوع پیچ با توجه به فرمول‌های خاصی محاسبه می‌شود که در حوصله بحث ما نیست.

بیشتر بخوانید  پیچ لگ تاخیری - بررسی کاربردها و استعلام قیمت

محصولات بیشتر: واشر فنری خشکه

چگونگی صحیح سفت کردن پیچ و مهره

اعمال گشتاور روش معمولی و سنتی باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هاست. روش‌هایی جدیدتر و بر پایه استفاده از ماشین آلات هم برای سفت کردن یا باز و بسته کردن پیچ و مهره به دنیای صنعت معرفی شده است.

روش‌های مختلف سفت کردن پیچ و مهره چیست

شاید وقتی بحث نحوه صحیح سفت کردن پیچ و مهره می‌آید، فکر ما به سمت استفاده کردن آچار و پیچ گوشتی و باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها با استفاده از آن‌ها می‌رود. اما این روش معمولی باز و بسته کردن یا سفت کردن پیچ و مهره است. روش‌های مختلفی برای سفت کردن پیچ و مهره در صنعت استفاده می‌شود که برخلاف استفاده از پیچ و مهره که روشی دستی است، از ماشین آلات مختلف استفاده می‌کنند. با توجه به کاربرد گسترده پیچ و مهره‌ها در صنایع مختلف گاهی نیاز است به دلایل مختلف ماشین آلات پیچ و مهره‌ها را سفت کنند.در ادامه یک معرفی اجمالی از هریک از این روش‌ها خواهیم داشت.

محصولات بیشتر:  پیچ استاد بولت

  • سفت کردن پیچ و مهره از طریق اعمال گشتاور

سفت کردن پیچ و مهره از طریق اعمال گشتاور در واقع همان چرخاندن پیچ و مهره جهت سفت کردن یا باز و بسته کردن آن‌هاست. این اعمال گشتاور یا چرخاندن هم به صورت دستی انجام می‌شود و هم با استفاده از دستگاه‌های خاص صنعتی قابل اجراست. نکته ای که وجود دارد این است که چرخش باید با مقدار کشتاور یا نیروی اعمالی مناسب و در جهت مناسب انجام شود. زیرا اعمال گشتاور کمتر از حد باعث شل شدن و باز شدن اتصال در حین کاربرد و اعمال گشتاور بیش از حد باعث هرز شدن اتصال یا پیچ و مهره می‌شود. بنابراین به دست آوردن میزان گشتاور مناسب از نکاتی است که حین نصب اتصالات بخصوص در کاربردهای حساس، بسیار مهم است و واقعا به نوعی مهندسی کردن اتصالات محسوب می‌شود.

  • سفت کردن پیچ و مهره‌ها بر اساس اعمال کشش یا فشار

این روش از سفت کردن پیچ و مهره‌ها شامل اعمال یک بار کششی و در کنار آن استفاده از فشار است. این روش جز روش‌هایی است که توسط دستگاه و  برای سفت کردن پیچ و مهره  انواع ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش سفت کردن با رعایت نکات و قوانین کار می‌توانید یک اتصال ایمن ایجاد کنید. بطور کلی اعمال کشش به سه روش انجام می‌شود که در هر سه روش اساس کار اعمال بار کششی یا فشاری به پیچ و مهره است.

  • کشش هیدرولیک

در این روش اعمال کشش به پیچ و مهره توسط یک دستگاه هیدرولیک است. در این روش یک بار کششی هیدرولیکی که در واقع تلفیقی از کشش و فشار است، در طی چند مرحله به به پیچ و مهره وارد شده و اتصال شکل می‌گیرد. این روش برای کاربردهایی که فضا کم است مناسب است و هیچ دخالت دستی در ایجاد اتصال وجود ندارد.

  • کشش مکانیکی

در روش سفت کردن پیچ و مهره توسط کشش مکانیکی، کشش توسط یک دستگاه مکانیکی که شامل اعمالگر multi jackbolt است به پیچ و مهره وارد می‌شود و پیچ بطور مستقیم در محل اتضال وارد شده و نصب می‌شود. مقدار بار اعمالی در این روش‌ها بر اساس استانداردهای و برحسب نیروی مورد نیاز برای هر کاربرد است. در این روش هیچ گونه پیچاندنی بر روی پیچ و مهره اعمال نشده و احتمال بوجود آمدن تنش پیچشی وجود ندارد.

  • کشش حرارتی

در این روش سفت کردن پیچ و مهره از طریق گرم کردن و اعمال حرارت و ازدیاد طول پیچ به واسطه حرارت دریافتی، انجام می‌شود. در نهایت پیچ سرد شده و به طول قبل خود باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید  تفاوت استیل بگیر و نگیر - انواع ورق استیل بگیر و نگیر

محصولات بیشتر: پیچ کناف

ابزار مناسب سفت کردن پیچ و مهره

استفاده از واشر در سفت کردن پیچ و مهره چه اهمیتی دارد

واشر یک حلقه فلزی حفره دار است که در برخی کاربردها به همراه پیچ و مهره استفاده می‌شود. البته شکل رایج واشرها بصورت حلقه‌ای است گاهی در اشکال هندسی دیگر هم استفاده می‌شوند. واشرها در سایزهای ( شامل ارتفاع واشرريال قطر واشر و قطر داخلی واشر) و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. در واقع استفاده از واشرها معمولا به دو دلیل عمده انجام می‌شود. دلیل اول استفاده از واشرها به همراه پیچ و مهره یا دیگر اجزای اتصالات، ایجاد اتصالی استحکام بیشتر است. در واقع با استفاده از واشر، ما می‌توانیم استحکام اتصال را افزایش دهیم. مکانیزم عمل واشر در افزایش استحکام اتصال و تاثیرش در سفت کردن بیشتر اتصال به این صورت است که واشرها نیروی اعمالی بر روی پیچ و مهره در حین کاربرد را بر روی سطح بیشتری توزیع می‌کنند و به این طریق از تمرکز تنش و بار اعمالی در نقطه خاصی و احتمال شکست و خراب شدن اتصال، جلوگیری می‌کند. همچنین واشرها بخصوص واشرهای پلاستیکی قابلیت جذب ارتعاشات و لرزش‌ها را دارند و از باز شدن و شل شدن اتصال در اثر لرزش حین کاربرد تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند و این خود به سفت کردن پیچ و مهره یا اتصال کمک زیادی می‌کند.

از دیگر کاربردهای واشر که خارج از بحث سفت کردن پیچ و مهره است و تنها خواستیم به آن اشاره‌ای داشته باشیم، درزبندی اتصالات است. در واقع در کاربردهایی که اتصال در معرض نشت سیالات است مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، انواع لوله کشی‌های خانگی و صنعتی، ساختمان سازی، صنایع دریایی و…، از واشرها برای درزبندی و جلوگیری از نشت سیالات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره روش های آبکاری استاد بولت [استند بولت]

محصولات: پیچ سرمته ای

روش های صحیح سفت کردن پیچ و مهره

مقالات بیشتر: تست ضربه چارپی

کلام آخر

نحوه صحیح سفت کردن پیچ و مهره و یا در واقع نحوه باز و بسته کردن آن‌ها، از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام کار با پیچ و مهره‌ها باید به آن توجه کرد. این مسئله بدیهی به نظر می‌رسد، اما باید درست انجام شود، در غیر این صورت اتصال مناسبی شکل نخواهد گرفت. سفت کردن پیچ و مهره‌ها معمولا به روش‌های مختلف دستی و ماشینی انجام می‌شود که در این مقاله به این روش‌ها اشاره‌ای شد. همچنین تاثیر و اهمیت واشر در سفت کردن پیچ و مهره هم بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button