نیروی گشتاور پیچ و مهره – نحوه محاسبه و تعیین مقدار نیروی گشتاور

نیروی گشتاور پیچ و مهره چیست
Rate this post

پیچ و مهره به عنوان پرکاربردترین ابزارهای صنعتی، دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی هستند که برای انتخاب صحیح و مناسب با کاربرد خود و همچنین نصب و استفاده صحیح از آن‌ها، باید این خصوصیات را بشناسید. یکی از مهم‌ترین پارامترهای پیچ و مهره که باید هنگام نصب و استفاده از این ابزار در نظر بگیرید، نیروی گشتاور پیچ و مهره است. مقدار این نیرو برای پیچ و مهره‌ها و همچنین سطوح مختلف، متفاوت است. شناخت گشتاور مناسب پیچ و مهره به شما کمک می‌کند که اتصالی با استحکام بالا و استاندارد داشته باشید. معمولا برای اطمینان حاصل کردن از مقدار مناسب گشتاور اعمال شده بر روی پیچ و مهره نصب شده، تست گشتاور انجام می‌شود. شما به عنوان کاربران این محصول، نیاز است اطلاعاتی در خصوص گشتاور، نحوه محاسبه و نحوه تست کردن آن داشته باشید. کارشناسان سات پیچ در این صفحه اطلاعاتی مختصر و مفید در این مورد در اختیار شما قرار داده‌اند.

ده موجودی محصولات، قیمت و … به پیج اینستاگرام سات پیچ به نشانی https://www.instagram.com/sat.pich/ مراجعه فرمایید.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع پیچ با کارشناسان بخش فروش سات پیچ تماس بگیرید.

📞دفتر کرج

02634728145

نیروی گشتاور پیچ و مهره چیست

گشتاور به صورت حاصل ضرب نیرو در فاصله تعریف می‌شود. در رابطه با پیچ و مهره‌ها، نیروی گشتاور پیچ و مهره شامل نیرویی است که ما به صورت چرخشی برای بستن پیچ و مهره تا فاصله‌ای مشخص بر پیچ و مهره وارد می‌کنیم. نیروی چرخشی اعمال شده توسط رزوه‌ها به نیروی خطی تبدیل شده و پیچ به سمت جلو حرکت کرده و در محل اتصال محکم می‌شود.

بیشتر بخوانید  خرید سیم بکسل گالوانیزه گرم و سرد در سایزهای مختلف

 گشتاور از مهم‌ترین پارامترهای پیچ و مهره‌ها است که نیاز است مقدار مناسب و استاندارد آن را برای پیچ و مهره‌ها بدانیم. زیرا اگر گشتاوری کم‌تر از گشتاور مناسب پیچ‌ها به آن‌ها اعمال کنیم، اتصال استحکام کافی را نخواهد داشت و شل خواهد شد. در صورت اعمال گشتاوری بیش از گشتاور مجاز پیچ‌ها، به رزوه‌ها اسیب می‌رسد و پیچ و مهره هرز می‌شوند. بنابراین دانستن این حد مناسب یا مجاز گشتاور پیچ و مهره از اهمیت بالایی برخوردار است. باید ذکر کنیم که مقدار گشتاور مناسب پیچ و مهره‌ها  برای پیچ و مهره‌های مختلف با ابعاد متفاوت و در کاربردهای مختلف، متفاوت است.

محصولات بیشتر: واشر فنری خشکه

محاسبه گشتاور مناسب و مورد نیاز پیچ و مهره ها

محاسبه گشتاور مناسب و مورد نیاز پیچ و مهره ها

مقدار گشتاور مورد نیاز پیچ و مهره‌ها هم نظریه‌های تئوری وجود دارد و هم از فرمول محاسباتی استفاده می‌شود. استفاده از فرمول محاسباتی دقت عمل بالاتری دارد و مقداری که به دست می‌آورید به مقدار واقعا نزدیک‌تر است. از نظر تئوری گفته می‌شود که مقدار گشتاور مورد نیاز برای بشتن پیچ و مهره‌ها برابر است با 75 درصد از تنش تسلیم پیچ و مهره. از آنجا که تنش تسلیم جز خصوصیات مواد سازنده پیچ و مهره است، پس گشتاور هم وابسته به جنس پیچ و مهره است.

نکته دیگر این است که گشتاور مورد نیاز برای بستن اتصالات رزوه‌ای، به اصطکاک ایجاد شده بین پیچ یا مهره و سطح اتصال بستگی دارد. هرچقدر اصطکاک بین پیچ و سطح بیشتر باشد، مقدار گشتاور بیشتری نیاز است که پیچ را ببیندیم. بنابراین اتصال‌های خشک و روغنکاری نشده مقدار گشتاور بیشتری نسبت به اتصالاتی که روغنکاری شده اند، نیاز دارند. زیرا روغنکاری اتصال باعص کاهش اصطکاک بین پیچ و سطح و یا برای بستن مهره روی پیچ، باعث کاهش اصطکاک بین پیچ و مهره می‌شود.

بیشتر بخوانید  راهنمای علائم اختصاری روی پیچ و مهره

سایر محصولات: خرید سیم بکسل

فرمول محاسبه نیروی گشتاور پیچ و مهره

برای محاسبه فرمولی و دقیق‌تر نیروی گشتاور پیچ و مهره از فرمول زیر استفاده می‌شود:

T = DFK

در فرمول بالا D قطر پیچ است، F برابر نیروی پیچ محوری است و K یک ضریب است که متاثر از روغنکاری اتصال است، بطوریکه برای اتصالات خشک یا بدون روغن این ضریب 2/0 است و برای اتصالات روغنکاری شده مقدار K برابر است با 15/0-18/0. در اینجا تاثیر روغنکاری را در نیروی گشتاور می‌بینیم. ما گفتیم که برای اتصالات روغنکاری شده نیاز به نیروی گشتاور بیشتری است. در اینجا طبق فرمول و با توجه به تاثیر مستقیم K در این فرمول، این گفته طبق فرمول هم تایید می‌شود.

از دیگر فاکتورهای موثر در گشتاور پیچ بر طبق فرمول، قطر پیچ است. پس برای هر پیچی با سایز مختلف، مقدار این گشتاور مورد نیاز، متفاوت است.

محصولات بیشتر:  پیچ استاد بولت

تست صحت گشتاور اعمال شده

تست صحت گشتاور اعمال شده

برای اینکه ببینیم آیا مقدار گشتاوری که برای بستن پیچ و مهره اعمال کرده‌ایم، مقداری مناسب بوده است یا خیر، معمولا آزمایش یا تست‌هایی را بر روی پیچ بسته شده انجام می‌دهیم. تست صحت گشتاور کمک زیادی به تشخیص مقدار گشتاور مناسب و به دنبال آن ایجاد اتصالی مقاوم و با استحکام، می‌کند. بطور کلی به روش‌های زیر می‌توان این کار را انجام داد.

محصولات بیشتر:  مهره خاردار

تست دستگاه گشتاور پیچی

در این روش اندازه‌گیری و تایید صحت گشتاور اعمال شده، توسط یک دستگاه به نام دستگاه تست گشتاور پیچی انجام می‌شود. این روش دارای دقت بالا و حداقل خطای ممکن است. این روش بر اساس استانداردهای مختلف تعریف شده برای گشتاور پیچ و مهره انجام می‌شود. در تست گشتاور پیچی، قابلیت اعمال نیروهای محوری مختلفی وجود دارد و برای محدوده وسیعی از پیچ‌ها قابل انجام است.

بیشتر بخوانید  پیچ و مهره کرمانشاه - انواع و قیمت 1402⭐️

تست حرکت اول

تست حرکت اول تستی است که توسط افراد انجام می‌شود و احتمال خطا در آن بالاتر از تست دستگاه گشتاور پیچی است. مبنای این تست بر اساس تشخیص اولین حرکت در پیچ است. تست به این صورت است که با استفاده از آچار مناسب (آچار کنترل گشتاور9 در جهت محکم کردن پیچ به آن نیرو وارد می‌کنیم. زمانی که متوجه اولین حرکت در پیچ یا اتصال دهنده شدید، این مبنایی برای گشتاور اعمال شده است.

مطالب بیشتر: تاریخچه پیچ و مهره

تست علامت گذاری

برای این تست باید سطح پیچ محکم شده را علامت بزنید. سپس پیچ را باز کنید. کمی بعد پیچ را تا جایی که علامت زده‌اید، محکم کنید. مقدار گشتاور را اندازه گیری گنید. مقدار این گشتاور معیاری از گشتاور مورد نیاز برای بستن پیچ و مهره است.

محصولات: پیچ سرمته ای

کلام آخر

آگاهی از مقدار گشتاور مورد نیاز برای بستن پیچ و مهره، کمک زیادی به ایجاد اتصالی با استحکام مناسب می‌کند. دانستن این مقدار مناسب به ما کمک می‌کند که اتصال ما نه آنقدر شل باشد که به سادگی باز شود و نه آنقدر محکم باشد که اتصال هرز شود. گشتاور مناسب به نوع پیچ و سطح اتصال، ابعاد پیچ و همچنین روغنکاری آن بستگی دارد. برای اطمینان از مناسب بودن مقدار گشتاور اعمال شده، تست‌هایی بر روی پیچ و مهره انجام می‌شود.

1 دیدگاه برای “نیروی گشتاور پیچ و مهره – نحوه محاسبه و تعیین مقدار نیروی گشتاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button