خرید سیم بکسل بالابر ساختمانی – قیمت 1402

سیم بکسل بالابر
Rate this post

سیم بکسل بالابر در واقع همان طناب فولادی است که از ترکیب سه جزء اصلی لایه سیم و سیم ایجاد می شود. یک لایه سیم از چرخاندن چند سیم به یکدیگر ایجاد می شود و سیم بکسل با چرخاندن رشته ای از سیم به دور هسته ای که در مرکز قرار می گیرد، تشکیل می شود. در ساخت سیم بکسل بر اساس نوع کاربرد و شرایط محیطی که قرار است از آن استفاده شود می توان از سیم های فولادی و فولادی استفاده کرد. قبل از اختراع این وسیله پرکاربرد، از طناب های زنجیر برای بلند کردن و حرکت در صنایع استفاده می شد.

امروزه شرکت های مختلف انواع سیم بکسل را با مشخصات فنی و مشخصات متفاوت برای کاربردهای مختلف تولید می کنند. در ادامه متن بیشتر در مورد سیم بکسل، ساختار، اجزا و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

سیم بکسل بالابر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیم بکسل بالابر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیم بکسل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • سیم: سیم هایی که به هم می پیچند و رشته را می سازند.
  • رشته: رشته ها به صورت چند تار دور مغز بافته می شوند.
  • مغذی یا هسته: قسمتی است که طناب ها دور آن قرار می گیرند. جنس آن می تواند فولاد یا کنف باشد. نمونه های کنف انعطاف پذیرتر و نمونه های فولادی قوی تر هستند.
بیشتر بخوانید  همه چیز درباره سیاه کاری پیچ و مهره - مزایا و کاربردها

مطالب بیشتر: سیم بکسل کنف دار

اندازه سیم بکسل بالابر

مقاومت این محصول در برابر فشار، سایش و خمش به اندازه آن بستگی دارد. اندازه این قطعه با اندازه گیری قطر آن به دست می آید. قیمت سیم بکسل استیل به عنوان یکی از انواع این بند باعث محبوبیت بیشتر خریداران شده است.

اندازه سیم بکسل بالابر

انواع بافت سیم بکسل بالابر

 یکی دیگر از معیارهای طبقه بندی سیم بکسل، بافت سیم بکسل است. به طور کلی 4 نوع بافت وجود دارد که به شرح زیر است:

  • بافت فیلر: قطر سیم مورد استفاده در سیم بکسل با بافت فیلر در تمامی ردیف ها یکسان است. فضای خالی بین سیم های هر ردیف با سیم نازک پر شده است. به همین دلیل به آن بافت پرکننده می گویند. وجود سیم های نازک باعث افزایش هد و در نتیجه افزایش سایش و انعطاف سیم بکسل می شود.
  • بافت آب بند: در طناب های فولادی با بافت آب بند، قطر سیم بیرونی بیشتر از قطر سیم داخلی است که باعث افزایش مقاومت سایشی سیم بکسل می شود. تعداد سیم هایی که در اطراف سیم اصلی قرار می گیرند یکسان است.
  • بافت استاندارد (استاندارد): در تمام رشته های سیم بکسل قطر مفتول ها یکسان است. ویژگی این نوع بافت انعطاف پذیری زیاد و در نتیجه کاربرد وسیع آن است.
  • پارچه وارینگتون: در این نوع بافت سیم های با قطر نازک و ضخیم در کنار هم روی سطح بیرونی قرار می گیرند، این نوع چیدمان باعث انعطاف پذیری بیشتر پارچه وارینگتون نسبت به پارچه سیل شده است.

سیم بکسل از نظر تاب

  سیم بکسل ها از نظر نحوه پیچش و چرخاندن سیم پیچ ها و رشته ها به سه نوع تقسیم می شوند:

  • سیم بکسل یک طرفه: همانطور که از نام یک طرفه مشخص است جهت سیم پیچ سیم پیچ و رشته های طناب فولادی در یک جهت است.
  • سیم بکسل دو طرفه یا صلیبی: منظور از سیم بکسل دو طرفه این است که جهت سیم پیچی رشته ها و کلاف ها در دو جهت متفاوت باشد.
  • سیم بکسل ترکیبی: در این نوع نیز مانند سیم بکسل دو طرفه جهت سیم پیچ سیم پیچ و رشته ها مخالف است. اما کلاف ها به طور متناوب به سمت راست و چپ دور نخ می پیچند.
بیشتر بخوانید  وال پست + جزئیات اجرایی

انواع سیم بکسل بالابر

انواع سیم بکسل بالابر

سیم بکسل بر اساس عوامل مختلفی مانند مواد مغذی، نوع بافت، جهت چرخش، کاربری، اندازه و غیره تقسیم بندی می شود، اما سیم بکسل انواع مختلفی دارد که می توان به سیم بکسل آسانسور، جرثقیل و سیم بکسل حفاری، بکسل  افشان. سیم بکسل گالوانیزه، سیم بکسل توری، سیم بکسل معمولی، سیم بکسل مهار کننده، سیم بکسل فولادی ضد زنگ و غیره اشاره کرد.

سیم طناب های حفاری و جرثقیل به دلیل نوع کاربری که دارند از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند.

سیم بکسل استنسل استیل: به دلیل جنس استیل، مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت (زنگ زدگی) دارند.

سیم بکسل نتاب با ساختار خاص خود در برابر چرخش بسیار مقاوم است. این نوع سیم بکسل در حالت تک لایه و چند لایه موجود می باشد.

برای ایمنی در جابجایی و جابجایی از سیم فولادی سخت در سیم بکسل آسانسور استفاده می شود.

موارد استفاده از سیم بکسل بالابر

 سیم بکسل بالابر به دلیل تنوع در انواع  و ویژگی های ساختاری مختلف در آن،  در زمینه های مختلفی که نیاز به جابجایی و بلند کردن دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سیم بکسل وظیفه مهار، کنترل و نگهداری بار را بر عهده دارد. سیم بکسل بالابر در کارهای بزرگ مانند معدن، جرثقیل  استفاده می شود. بنابراین در صنایع مختلفی  مانند برق، ساختمان سازی، سدسازی، بندر، کشتیرانی، پتروشیمی و نفت، شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقیل و … از انواع سیم بکسل بالابر  استفاده می شود.

نکات ایمنی در استفاده از سیم بکسل بالابر

استفاده از سیم بکسل مناسب برای بالابر ساختمان دارای مشکلاتی است که همواره پرسنل و افراد شاغل در زیر آن را تهدید می کند. برای  احتیاط بیشتر، نکات زیر را مورد بحث قرار می دهیم:

  • قبل از استفاده از بالابر، باید پایه آن را محکم کنید تا از واژگونی جلوگیری شود.
  • سیم بکسل را قبل از استفاده بررسی کنید و در صورت خراشیدگی آن را تعویض کنید.
  • این آسانسورها برای بلند کردن افراد به بالای ساختمان مناسب نیستند.
  • استفاده از آن در شرایط طوفانی خطرناک است و بهتر است به زمان دیگری موکول شود.
  • افرادی که زیر آسانسور هستند باید همیشه آماده هر نوع آسیب باشند.
  • استفاده از کلاه ایمنی در حین کار ضروری است.
بیشتر بخوانید  قیمت انواع آچار آلن - معرفی بهترین مارک های بازار

استفاده از سیم بکسل بالابر در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی برای حمل و جابه جایی بار بین طبقات مختلف بسیار رواج دارد. در این مقاله سعی شده تا در مورد سیم بکسل بالابر و انواع آن و همچنین نوع ساختار و ویژگی های آن صحبت کنیم و شما را با این ابزار پرکاربرد بیشتر آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button