3 روش باز کردن میخ پرچ (چگونه میخ های پرچ را به روش اصولی باز کنیم؟)

باز کردن میخ پرچ
4/5 - (1 امتیاز)

اتصال دهنده‌ها ابزارآلاتی کاربردی هستند که برای اتصال دو جسم یا بخش های مختلفی از یک جسم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‍‌میخ پرچ یکی از پرکاربردترین انواع اتصال دهنده‌ است که به طور عمده برای اتصال دو ورق یا صفحه از جنس‌‌های مختلف چوبی، فلزی و… استفاده می‌شود. معمولا کاربران با نحوه نصب میخ پرچ آشنایی دارند.

اما گاهی نیاز است که  با هدف تعمیر و یا تعویض اتصالات پرچی، آن‌ها ذرا باز کنیم. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه میخ پرچ را باز کنیم؟ در این مقاله اطلاعاتی مختصر در رابطه با میخ پرچ و انواع این اتصال دهنده را به اشتراک گذاشته ایم و به صورت خاص به نحوه باز کردن میخ پرچ پرداخته ‌ایم. ‌‌‌

ده موجودی محصولات، قیمت و … به پیج اینستاگرام سات پیچ به نشانی https://www.instagram.com/sat.pich/ مراجعه فرمایید.

مقالات بیشتر: باز کردن میخ پرچ

میخ پرچ چیست

میخ پرچ

میخ پرچ اتصال دهنده‌ای است که برای اتصال دو صفحه، ورق، سطح و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. میخ پرچ جز اتصال دهنده‌های نیمه موقت قرار می‌گیرد. اتصالات بطورکلی به دو دسته دائمی (اتصالات جوشکاری و لحیم کاری) و اتصالات موقت (اتصالات پیچی) تقسیم بندی می‌شوند. اما پرچ‌ها بین این دو نوع هستند. یعنی نه موقت محسوب می‌شوند و نه جز اتصالات دائمی هستند. میخ پرچ از دو بخش بدنه و کلاهک تشکیل شده است. بدنه میخ درون سطح اتصال قرار گرفته و کلاهک آن بخش خارجی یا نمای اتصال است.

بیشتر بخوانید  پیچ و مهره مازندران

بدنه پرچ معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شود. زیرا فولاد دارای استحکام و بطورکلی خواص مکانیکی قابل قبولی است و اتصالی با استحکام بالا ایجاد می‌کند. البته برای کاربردهایی که اتصال در محیط‌های مرطوب و خورنده کاربرد دارد، از پرچ استیل با خایت مقاومت به خوردگی بالا استفاد می‌شود. کلاهک پرچ از جنس‌های استیل، برنجی، مسی و… ساخته می‌شود. از پرچ‌های برنجی و مسی معمولا در کاربردهای تزیینی و یا کاربردهایی که زیبایی نمای اتصال مهم است استفاده می‌شود.

انواع میخ پرچ

انواع پرچ

پرچ علاوه‌بر جنس از نظر شکل ظاهری به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود. هر یک از انواع این اتصال دهنده بر اساس شکل و ظاهر خود ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربردهایی خاص استفاده می‌شوند. از آنجا که در اینجا هدف ما معرفی روش‌های باز کردن میخ پرچ است، تنها انواع پرچ را نام می‌بریم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص میخ پرچ مقاله مربوط به پرچ  را در سایت سات پیچ مطالعه کنید. انواع  پرچ از نظر شکل ظاهری عبارتند از:

  • پرچ توپر یا دائمی
  • پرچ نیمه پر یا نیمه لوله‌ای
  • پرچ توخالی یا کور
  • پرچ شانه دار
  • پرچ افشان
  • پرچ چکشی یا ضربه‌ای
  • پرچ لوله‌ای
  • پرچ قارچی

چگونه میخ پرچ را باز کنیم

چگونه میخ پرچ را باز کنیم

 برای باز کردن انواع پیچ یا مهره تنها کافی است پیچ گوشتی یا آچار مناسب با پیچ و مهره موردنظر را آورده و به راحتی با چرخاندن پیچ یا مهره در جهت صحیح و اعمال گشتاور مناسب، آن را باز کرد. اما در مورد میخ پرچ قضیه متفاوت است. زیرا همانطور که گفتیم پرچ‌ها جز اتصالات نیمه موقت محسوب می‌شوند و باز کردن میخرچ به راحتی باز کردن پیچ‌ها نیست. برای باز کردن میخ پرش چند روش مناسب و کاربردی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده از وسایلی مانند دریل

یکی از روش‌های مرسوم برای باز کردن میخ پرچ و دیگر پرچ‌ها استفاده از وسایلی مانند دریل یا مته است. این‌ها وسایل اختصاصی باز کردن یا بستن پرچ‌ها نیستند و استفاده از آن‌ها برای زمانی است که به ابزار اختصاصی باز کردن میخ پرچ دسترسی نداریم. توجه داشته باشید که سایز دریل یا میله مته باید با سایز سوراخ یا حفره میخ پرچ مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید  وال پست + جزئیات اجرایی

نحوه باز کردن میخ پرچ توسط دریل یا مته به این صورت است که نوک مته یا دریل را بر روی سوراخ میخ پرچ قرار داده و دستگاه را روشن کنید. با نگه داشتن دریل و اعمال نیرو از طرف نوک مته یا میله، پرچ باز می‌شود. به منظور جلوگیری از آسیب رساندن زیاد به دریل و اتصال، باید مراحل خروج میخ پرچ به آرامی انجام شود. توجه داشته باشید که در این روش سطح پرچ خراب شده و دیگر قابل استفاده نیست.

محصولات بیشتر: پرچ چکشی آهنی

  • استفاده از ابزار اختصاصی باز کردن پرچ

استفاده از ابزار مخصوص باز کردن پرچ از جمله راحت‌ترین روش‌های باز کردن میخ پرچ است. این ابزار که به تفنگ پرچ کن یا انبر پرچ هم شناخته می‌شود. این دستگاه بر روی کلاهک یا سر پرچ قرار گرفته و با اعمال نیروی مناسب، پرچ را باز می‌کند. با استفاده از انبر پرچ برای باز کردن میخ پرچ، آسیبی با پرچ و اتصال نمی‌رسد.  پرچ باز کنم‌ها در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار موجود هستند.

  • روش Brute Force

روش دیگری که برای باز کردن پرچ مورد استفاده قرار می‌گیرد روش Brute Force است. این روش در واقع روشی دستی برای باز کردن میخ پرچ است. در این روش از ابزاری مانند اسکنه سرد یا پیچ گوشتی شکاف دار استفاده می‌شود. چکش ابزار دیگری است که در روش Brute Force مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش لبه پیچ گشتی یا اسکنه بر روی لبه میخ پرچ قرار گرفته و با چکش به انتهای آن ضربه زده می‌شود.به این طریق با اعمال نیرو به پرچ، سر پرچ جدا شده و باز می شود. در روش Brute Force پرچ خراب شده و غیر قابل استفاده مجدد است.

بیشتر بخوانید  روش های صحیح سفت کردن پیچ و مهره

محصولات بیشتر: مهره پرچی

نحوه نصب میخ پرچ

در بالا روش‌هایی را برای باز کردن میخ پرچ از محل اتصال، توضیح دادیم. اما برای کامل بودن و مفید بودن محتوا لازم دانستیم که به نحوه نصب یا بستن میخ پرچ هم اشاره‌ای داشته باشیم. نصب میخ پرچ شامل مراحل زیر است:

  • دو سطح اتصال به درسته بر روی یکدیگر قرار داده شده و تراز می‌شود.
  • محل اتصال مشخص شده و با استفاده از ابزاری مانند دریل محل مشخص شده سوراخ می‌شود. توجه کنید که سایز سوراخ باید با سایز میخ پرچ مطابقت داشته باشد.
  • میخ پرچ درون دستگاه مخصوص پرچ کن یا همان انبر پرچ قرار داده شده و با عقب کشیدن سنبه و تورم لوله پرچ کن، میخ پرچ از دستگاه خارج شده و درون سوراخ قرار می گیرد. به این طریق پرچ دو سطح را به هم متصل می‌کند.

محصولات بیشتر: پرچ چکشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button