سیم بکسل روکش دار

سیم بکسل روکش دار
Rate this post

سیم بکسل روکش دار یکی از انواع سیم بکسل های متداول است که بسته به نوع، طول عمر، ضخامت، جنس، بافت و سایر خصوصیات کاربردهای متفاوتی دارد. در این نوع سیم ها از روکش نایلون، پلی پروپیلن یا پی وی سی استفاده می شود که کاربردهای متفاوتی دارند. دلیل استفاده از روکش در این نوع سیم بکسل، محافظت از سیم در برابر سایش، رطوبت، خط و خش و سایر عوامل مخرب می باشد. استفاده از این سیم ها در بسیاری از زمینه ها ضروری و غیر قابل تعویض است و در ادامه این قسمت قصد داریم به معرفی بیشتر آنها بپردازیم.

مشخصات سیم بکسل روکش دار

این نوع سیم بکسل از بهترین آلیاژها و مواد اولیه و معمولاً گالوانیزه می باشد. این سیم بکسل ها دارای روکش پی وی سی هستند که طول عمر این سیم بکسل را چندین برابر می کند. معمولا روکش ها از پی وی سی یا پلی اتیلن ساخته می شوند که در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی این عوامل باعث افزایش طول عمر این طناب می شود و مطمئن باشید که بدون ایجاد مشکل برای مدت طولانی کار می کند و برای خرید مجدد سیم بکسل هزینه اضافی پرداخت نخواهید کرد.

هسته این سیم بکسل WSC با کنف می باشد که در مورد سیم بکسل های با قطر کمتر از 10 میلی متر معمولا هسته فولادی یک رشته سیم فولادی (WSC) خواهد بود. اینها ویژگی های سیم بکسل روکش دار است که کاربرد آنها را مشخص می کند، اما به طور کلی کار سیم بکسل روکش دار بر اساس سطح، طول سیم، جنس مغز، بافت و ضخامت تقسیم می شود. معمولاً ضخامت سیم بکسل های روکش دار موجود در بازار بین 1.5 تا 3 میلی متر و ساختار سیم بکسل روکش دار PVC 19*6 سه لایه می باشد.

بیشتر بخوانید  خرید انواع پیچ و مهره ضد زنگ - استینلس استیل

اجزای اصلی سیم بکسل روکش دار

سیم بکسل استاندارد از قسمت های مختلفی مانند سیم، هسته و رشته تشکیل شده است. هسته سیم بکسل قسمت اصلی و مرکزی این سیم ها است که به مغذی سیم بکسل نیز معروف است. رشته یکی دیگر از قسمت های مهم این سیم ها است که به شکل مارپیچی ساخته شده و به دور مغز ی پیچیده می شود. خود رشته ها از قسمت دیگری به نام سیم ساخته می شوند و از رایج ترین سیم های مورد استفاده در سیم بکسل می توان به سیم های آهنی، برنزی، فولادی و … اشاره کرد.

اندازه سیم بکسل روکش دار

این نوع سیم بکسل ها در انواع و اندازه های مختلف تولید و در اختیار خریداران قرار می گیرند. فرآیند تولید این مفتول ها بسیار ساده و سریع است و همین امر باعث می شود تا اندازه های بسیار متنوعی داشته باشند. لازم به ذکر است که در تولید سایزهای مختلف این مفتول ها از سیم بکسل فولادی 7 رشته به عنوان روکش مغزی و پلاستیکی استفاده می شود. از رایج ترین اندازه های سیم بکسل روکش دار می توان به سیم بکسل های 2، 3، 4، 5 و 6 میلی متری اشاره کرد و سایزهای 4، 5 و 6 میلی متری کاربرد بیشتری دارند. در تولید سیم بکسل سایز 5 و 6 از هسته های با قطر 4 و 5 میلی متر استفاده می شود.

انواع بافت سیم بکسل روکش دار

در تولید این سیم بکسل ها از بافت های مختلفی مانند سیل، فیلر و وارینگتون استفاده می شود که در ادامه این قسمت به معرفی آن ها می پردازیم.

بافت :Sealeدر این نوع بافت که با علامت اختصاری S شناخته می شود، سیم های بیرونی و بزرگ سیم بکسل به همراه سیم های داخلی و کوچک آن به همین صورت به دور هسته و هسته سیم بکسل کشیده می شوند که همچنین قدرت را افزایش می دهد. به سیم بکسل توجه می کند و آن را در برابر سایش مقاوم می کند. همچنین استفاده از هسته فولادی IWRC در این سیم بکسل ها روکش دار  سبب افزایش مقاومت آن ها در برابر آسیب های ناشی از درام می شود.

بیشتر بخوانید  نحوه تست ضربه چارپی پیچ و مهره - تشریح مراحل

بافت پرکننده: در این نوع بافت که با علامت اختصاری Fi شناخته می شود، سیم های کوچکی در فواصل بین سیم های بزرگ قرار می گیرند. این نوع بافت با مزایای زیادی از جمله افزایش استحکام و مقاومت سیم بکسل، انعطاف پذیری و افزایش مقاومت آن همراه خواهد بود.

بافت وارینگتون: در این نوع بافت که با علامت اختصاری W مشخص می شود، از چینش مفتول های کوچک و بزرگ در ساخت لایه بیرونی استفاده می شود. اگرچه این نوع بافت از استحکام و انعطاف پذیری خوبی برخوردار است، اما به دلیل مقاومت سایشی کم در برابر آسیب ضعیف است.

مقالات بیشتر: خرید سیم بکسل ماشین

انواع تاب در سیم بکسل روکش دار

سیم بکسل ها از نظر تاب در انواع و مدل های مختلفی طراحی شده اند و از 5 نوع تاب معمولی، LHRL چپ ، RHRL راست، میل لنگ و متناوب استفاده می کنند. در تاب معمولی رشته ها در یک جهت و سیم ها در جهت دیگر پیچیده می شوند و به همین دلیل احتمال باز شدن سیم ها کم است و نسبت به تاب میل لنگ مقاومت بالایی در برابر آسیب دارد. تاب چپ یکی از انواع تاب است که در آن رشته ها به صورت چپ به دور هسته می چرخند و در موارد خاص مانند کابل خط حفاری استفاده می شود. پیچش با سمت راست رایج ترین نوع پیچش سیم بکسل است که در آن رشته ها در جهت عقربه های ساعت به دور هسته می چرخند.

در میل لنگ، هم سیم ها و هم رشته های سیم بکسل از یک طرف می پیچند. یکی از نقاط قوت این روش افزایش مقاومت سیم بکسل در برابر سایش، انعطاف پذیری بالای سیم و مقاومت بالای آن در برابر فشار است و از نقاط ضعف آن می توان به احتمال خم شدن و شکستن سیم اشاره کرد. تاب متناوب را نیز می توان ترکیبی از دو نوع تاب راست و چرخش راست معمولی در نظر گرفت. این نوع تاب شامل تمام نقاط قوت تاب معمولی و میل لنگ خواهد بود و گزینه مناسبی برای خطوط وینچ و جرثقیل بازویی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  پیچ و مهره توکار

نحوه خرید و قیمت سیم بکسل روکش دار

قبل از خرید سیم بکسل روکش دار باید به یک سری نکات توجه کرد چرا که عدم آگاهی از کاربرد سیم بکسل های مختلف می تواند صدمات ناخواسته و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، نباید از سیم بکسلی که برای جابجایی و بلند کردن بار  میباشد برای بالا بردن آسانسور  استفاده کنید. دلیل آن مقاومت های متفاوتی است که در طراحی و تولید این نوع سیم بکسل ها در نظر گرفته شده است. از جمله عوامل دیگری که در خرید سیم بکسل روکش دار باید به آن توجه کرد مدل سیم بکسل و سایز آن است که می تواند بر کیفیت کار شما تاثیر بگذارد و از نظر قیمت نیز می تواند متفاوت باشد.

به طور کلی در بازار ایران، طناب های روکش دار با بافت 6*12، 7*7 و 6*19 جزو پرفروش ترین سیم بکسل های روکش دار هستند. البته سیم بکسل های روکش دار دسته بندی های مختلفی دارند که می توانید با توجه به نیاز خود آنها را خریداری کنید. فروشندگان نیز می توانند بر قیمت نهایی این محصولات تأثیر بگذارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button